Sněžný měsíc – Michaela Klevisová

Detektivka Sněžný měsíc je šestou knihou v sérii o detektivovi Josefu Bergmanovi. Toho tentokrát vyšetřování zavede z Prahy až do Beskyd. Dojde zde totiž k vraždě k realitní agentky a její smrt je spojována s jiným zločinem, ke kterému došlo v Praze.

Sněžný měsíc

Příběh se odehrává v Beskydech, které jsou mi logicky blízké, a určitě to hrálo svou roli v tom, že se mi román velmi líbil. Hlavním hrdinou je detektiv pražské kriminálky Josef Bergman, který vystupuje v celé sérii detektivních příběhů autorky. Pro mě to je sympatická postava staršího muže, který bere svou práci vážně a snaží se přidělený případ vyřešit.

Na prvních cca 120 stranách příběhu ale ještě Bergman nefiguruje. Čtenář se naopak dozvídá o složitých vztazích, které panují v rodině Marie Mertové, o jejímž úmrtí se dozvíme hned na prvních stránkách. Děj pak poskočí o více než půl roku dopředu a začínáme sledovat dění na malé vesnici.

Vztahy na malé horské vesnici

Tady každý zná každého a má svá tajemství, která se snaží skrýt před zbytkem světa, nejlépe někde v hlubokých beskydských lesích. Marie po sobě zanechala tři děti, toho času již dospělé. Právě kolem nich a jejich životů se točí úvod knihy. V tu chvíli se ještě nejedná o detektivku, ale spíše společenský román.

Ke zvratu dojde v okamžiku úmrtí jedné z dcer – Olgy. Ta se stala obětí vraždy. A jelikož se jednalo o realitní agentku, je její smrt spojována s jiným kriminálním činem, ke kterému došlo pár měsíců před tím, ale v Praze. Její obětí totiž byla rovněž makléřka. Právě kvůli tomuto propojení je k vyšetřování povolán Josef Bergman, který jej převezme od vsetínských policistů. Společně se svou parťačkou Sylvií Sedlákovou se pouští do řešení případu a kniha nabírá nový směr.

Uvěřitelný děj, i když trochu pomalejší

Líbilo se mi, že celý příběh byl uvěřitelný. Ať už se jednalo o motivy postav, jejich chování, ale i způsob jakým probíhalo vyšetřování. Neměla jsem pocit, že by kriminalisté byli superhrdiny, kteří dokáži vydedukovat k čemu došlo na základě DNA sebrané z nějakého pidi vlákna, které bylo nalezeno na místě činu přepečlivým technikem a se kterým si perfektně vybavená laboratoř dokázala poradit… Tohle patří spíše do amerických seriálů. Josef Bergman ale postupoval logicky, vyptával se svědků, dával dohromady fakta.

Děj ubíhal plynule, na jednu stranu bez zpomalení, ale současně, pokud se nebudu bavit o samotném závěru, i bez vyššího tempa v některých pasážích. Zde by se to myslím hodilo a dosáhlo by se tak většího napětí. S výjimkou úvodu, který mi přišel napínavý, pak byla většina knihy napsána klidnějším stylem. Postav vystupuje v příběhu celkem dost a čtenář se v nich musí zorientovat a správně je zařadit, aby se v nich neztratil.

Na knize se mi líbilo zvolené prostředí beskydské vesnice, stejně jako téma ochrany přírody, myslivců a pytláků. Při čtení mi vytanuly na mysl dva seriály, které měly podobný námět. Na jednu stranu komediální Doktor Martin popisující život lidí na malé vesnici a vztahy, které mezi nimi panují a současně pak i jeden díl seriálu Rapl, ve kterém se řeší pytlačení v Krušných horách.

Sněžný měsíc je pro mě příjemným překvapením. Popravdě jsem nečekala, že se mi bude takto líbit česká detektivka, když dávám jinak přednost těm severským. Pokud by v ní bylo ještě trochu více vystupňováno napětí, třeba tak jak se to podařilo v prologu, byla bych maximálně spokojená.

Knihu si můžete prolistovat třeba tady.

Moje hodnocení: 4/5

Knihu vydalo nakladatelství Motto v roce 2019.