Za oponou mého blogu: sledování návštěvnosti a konkrétní čísla

Pokud píšete blog, pravděpodobně vás bude zajímat kolik lidí jej skutečně čte a které články je nejvíce zajímají. Já nejsem výjimkou. Pro měření návštěvnosti používám Google Analytics a společně s Google Search Console pak mám přehled o tom, jaké články vás baví.

Současně mě ale vždycky zajímalo, jaká návštěvnost blogu je “dobrá”. Záleží samozřejmě na zvoleném tématu, kvalitě psaní, propagaci blogu a taky jazyce. Protože jsem ale nenašla téměř žádné informace, nebo jen velmi nekonkrétní, rozhodla jsem se je sama sdílet.

Jak sleduji návštěvnost blogu?

Od začátku blogování jsem vyzkoušela několik možností měření návštěvnosti a nakonec jsem si vybrala nástroj Google Analytics a k němu pak doplněk Google Site Kit. Společně s Google Search Console mi umožňují získat všechna data, která potřebuji. Kromě nich používám ještě i plugin WordPress Popular Posts, pomocí kterého generuji seznam Oblíbené příspěvky na pravém okraji stránky.

Co je to Google Analytics?

Jedná se o platformu, která umožňuje shromažďovat data o návštěvnosti vašeho webu. Jak vyplývá z názvu, jedná se o nástroj společnosti Google a pro její zřízení budete potřebovat e-mailový účet. Základní nastavení se dá zvládnout, i když nejste profík. Na webu najdete spoustu návodů a i samotný Google připravil školicí materiály. Ty můžete najít tady a jsou v češtině.

Pro sebe mám základní nastavení, měnila jsem v něm pouze vyřazení “internal traffic”. Tedy aby se do návštěvnosti nezahrnovala data z naší vlastní IP adresy, protože nechci mít statistiky zkreslené.

Pokud vás tento nástroj zajímá, můžete se o něm dozvědět více v této Akademii od Googlu.

Google Analytics

A k čemu je Google Search Console?

Google Search Console je další z nástrojů, který pomáhá monitorovat výkon jednotlivých stránek ve vyhledávání Googlu. Tím výkonem se myslí například to, kolikrát se daná stránka objevila ve výsledcích vyhledávání, kolik lidí na ni kliklo, jaká tedy byla Click-Through-Rate a další.

Dále díky němu mám informace o stavu webu a o tom, jak jsou na tom moje stránky s indexováním. A pokud nejsou, tak z jakého důvodu.

Console nabízí také Insights, což jsou přehledy o návštěvnosti webu za posledních 28 dní. Díky nim se dozvíte například to, jaký je nejpopulárnější obsah, jak dlouhou dobu na stránce návštěvník stráví, odkud návštěvníci webu přicházejí a co vyhledávají.

Google Search Insights

Site Kit pro rychlý přehled na blogu

V neposlední řadě používám i Site Kit, který je doplňkem pro WordPress. Proto kdykoliv přijdu na blog jako administrátor, vidím na první pohled údaje o tom, jak se blogu za poslední měsíc dařilo.

Site Kit je opět nástrojem od Googlu a kombinuje informace získané pomocí Google Analytics a Search Console. Zobrazuje je v uživatelsky příjemném prostředí a nyní mám i možnost přidat si vlastní ukazatele, které mě zajímají.

Posledním statistickým nástrojem, který používám je plugin WordPress Popular Posts. Díky němu můžu generovat seznam oblíbených příspěvků za určité období, které se pak zobrazují vpravo na stránce. Jinak ale jím naměřené hodnoty nepoužívám.

Jak na tom byl můj blog v roce 2023?

Teď když už víte jaké nástroje používám, můžeme se podívat na reálná data z loňského roku. Doufám, že pro vás budou určitým vodítkem. Sama jsem hledala informace o tom, jakou návštěvnost blogu týkajícího se především knih, bych mohla považovat za dobrou. Ale nenašla jsem je. Proto budu ráda, pokud se mnou nasdílíte v komentářích jak jste na tom s návštěvností blogu vy. A nemusí se jednat jen o ty knižní/cestovatelské blogy.

Blog jsem převedla na novou doménu knihyavylety.cz na konci roku 2021. Před tím fungoval jako mycurrentreading.cz. Obsah se mi sice povedlo převést bez problémů a i přesměrování na nový web fungovalo. Co mi ale nedošlo, byl fakt, že indexace článků na Googlu vzala za své. Pokud jde tedy o organickou návštěvnost, začínala jsem v roce 2022 od nuly.

Nárůst návštěvnosti díky lepšímu SEO

Na konci ledna 2023 jsem nastoupila na mateřskou dovolenou a těch několik týdnů před porodem jsem se zabývala blogováním. Prošla jsem všechny články a upravila je tak, aby byly optimalizované pro vyhledávače. Díky tomu mi pak v březnu výrazně stoupla návštěvnost.

Ze zhruba 50 čtenářů za týden jsem se vyhoupla na 200 a tento počet stoupal. Na konci roku pak návštěvnost překonala hranici 400 návštěvníků/týden. K tomu došlo především díky každoročnímu trendu, kdy lidé před Vánoci nejvíce vyhledávají tipy na knihy a vybírají dárky pro své blízké.

Google Analytics

Pokud vás tohle téma zajímá a máte k němu otázky, napište mi klidně do komentářů.

Napsat komentář

Komentáře před zobrazením schvaluji, abych se vyhnula spamu. Děkuji za pochopení!

Další tipy pro vás