Pět ročních období – Jiří Klečka

Kniha Pět ročních období ostravského spisovatele Jiřího Klečky vypráví příběh mladého vdovce Filipa, který se stará sám o dceru. Při tom se snaží vyrovnat se smrtí manželky Sylvie. Vy vyprávění se prolíná “skutečný” svět s tím imaginárním, ve kterém Filip se Sylvií setkává.

Pět ročních období

Knihu jsem četla celkem dlouho, určitě déle, než by bylo potřeba. Důvodem bylo to, že jsem se do jejího čtení musela celkem nutit a byla jsem ráda, když se blížil její závěr.

Začala bych tím, že si nejsem jistá, jaký příběh chtěl autor původně vyprávět. Jestli se mělo jednat o psychologický román popisující snahu vdovce Filipa, který se vyrovnává se smrtí manželky, malířky Sylvie, nebo román líznutý sci-fi, v němž se prolínají dva různé světy.

Nebo se možná mělo jednat o detektivku, zabývající se pokračováním Sylviiny práce a snahou o její loupež.

Hned z kraje knihy se čtenář seznámí s životem Filipa a jeho ženy Sylvie. Jsme s nimi bezprostředně od jejich setkání na terapeutickém kurzu malování. Ten Sylvie vede. Dále se dozvídáme se o jejich šťastném manželství a narození dcery. Pak se dostaneme k Sylviině nemoci a bohužel i pohřbu, který je východiskem pro další děj.

Hlavní hrdinové mi nebyli vyloženě nesympatičtí, ale ani jsem neměla důvod si je nějak oblíbit. Sylvie mluví často o Bohu, Filipa poučuje o tom, jak se dívat na svět a je asi velkou bohémkou. Filip je pak trochu ztracená duše, kterou asi pracovní vypětí přivede na terapii. Sylvie se mu stane oporou, na kterou se upne a která dává jeho životu smysl.

Detektivka i sci-fi v jednom

Od okamžiku pohřbu se pak odvíjí dějové linky, které mi ale nedávaly dohromady moc smysl. Na jedné straně je tady ta reálná, která se zabývá vztahy ve Filipově rodině, příjezdem Sylviiny starší sestry nebo Filipovým osobním životem. Dále zahrnuje seznámení se se sympatickou lékárnicí a v neposlední řadě pak sérií událostí, kvůli kterým musí zasahovat v jeho domě policie. V Sylviině pozůstalosti jsou totiž i nevydané kresby, o které má zájem její bývalý obchodní partner.

Ta druhá rovina, která je navíc graficky oddělená a tak ji v knize lehce poznáte, se odehrává v jiném světě, do kterého se Filip propadá ve spánku. Zde se setkává se Sylvií, kterou se pokouší přivést zpátky do světa živých. Později se snaží zachránit i svou dceru, která bojuje se stejnou neznámou nemocí, jako dříve její matka. Těžko říci, jak měla tato část příběhu fungovat. Nepochopila jsem ji.

Za mě je tato kniha matoucí a chybí jí hlavní myšlenka a příběh, kterého by se držela. Pokud máte rádi trochu “nadpřirozena” v příbězích a nevadí vám trocha filozofických mouder, která ale jsou spíše bez hlubšího smyslu, může se vám líbit. Určitě bych o ní neřekla, že je to špatná kniha, to podle mě není. Ale zároveň ji ani nemohu s klidným svědomím doporučit k přečtení.

Moje hodnocení: 3/5

Knihu vydalo nakladatelství Vyšehrad v roce 2019.