Námi to končí – Colleen Hooverová

Román Námi to končí americké autorky Colleen Hooverové se řadí do typu literatury Young Adult. Ve své knize se nebála pustit do obtížného tématu, jakým je z mého pohledu domácí násilí.

Námi to končí

Hlavní námět knihy je docela netypický. A autorka za něj ode mě získává nejvíce kreditů. Nebála se totiž pustit do milostného příběhu dvou mladých úspěšných lidí, jejichž vztah je ale zatížen a ovlivněn prožitým domácím násilím.

Na tuto problematiku jsem narazila ještě v Matčině hře. Zde nebylo domácí násilí až tak explicitní, ale v závěru při rozuzlení zápletky vyšlo najevo, kdo je v celém příběhu tím “zlým” a proč.

Netradiční zápletka

Ale zpět k Námi to končí. Děj se odehrává v Bostonu, kde se Lily Bloomová, snící o vlastním květinářství, seznámí s neurochirurgem Rylem Kincaidem. Protože mají oba odlišná očekávání od vztahů, drží se od sebe, přestože mezi nimi funguje silná přitažlivost. I když se jí snaží překonat, nakonec se jejich cesty spojí. V období, kdy se Lily s Rylem postupně seznamuje díky různým náhodným setkáním, pročítá současně své deníky z období dospívání. Díky nim se tak vracíme v čase.

Dozvídáme se o její první lásce, kterou prožívala jako patnáctiletá a která ji nejvíce ovlivnila. O pár let starší mladý muž Atlas se dostane do nelehké životní situace a Lily se mu snaží pomáhat. Bohužel bez vědomí svých rodičů a proto v okamžiku, kdy už jejich vztah nabude intimní formu, je prudce ukončen. Pro Lily ale Atlas zůstává idolem a vzorem toho, jaký by měl být správný muž.

Když vám je hlavní hrdina proti srsti

Těžko říct, zda je to tím, že nejsem cílová skupina, nebo to přisuzovat knize samotné, ale Námi to končí mě moc nebavilo. Hlavní hrdinka Lily mi byla sympatická tím, jak se postavila na vlastní nohy a jak díky pracovitosti a píli dosáhla splnění svého snu. Na druhou stranu postava Ryleho mi byl od počátku proti srsti. Ryle představuje pro Lily rytíře na bílém koni. Přitahuje ji, chce ji, je to lékař z dobré rodiny… takže se do něj nakonec zamiluje.

Už na prvních stránkách je popsáno jeho chování, které je agresivní, ale současně je omluveno stresem, který zrovna prožíval. Dále se pak chová jako typický alfa samec, který se nebojí říct a vzít si to, co chce. A nehledí při tom tak úplně na ostatní. Na mě takové chování nezapůsobí ani ve skutečném světě, natož pak v tom knižní. Proto jsem k němu necítila žádné sympatie a doufala, že Lily mu nesedne na lep.

Asi je to právě věkem a zkušenostmi ze vztahů, že mě příběh jako takový neoslovil a nevtáhl. Prostě je pro mě příliš naivní. Stále ale oceňuji zvolené téma. V závěru knihy autorka zmiňuje, že jako malé dítě vnímala násilí ve své rodině, kdy otec ubližoval matce. Ta se stala předlohou pro Lily, protože měla stejně tak sílu svou neutěšenou situaci vyřešit.

Moje hodnocení: 3/5

Knihu vydalo nakladatelství Euromedia Group, a. s. – Ikar v roce 2018 a přeložila ji Jana Jašová.