První díl tetralogie Geniální přítelkyně spisovatelky Eleny Ferrante zachycuje dětství dvou hlavních hrdinek – Eleny a Lily. To prožívají v 50. letech ve vyloučené čtvrti Neapole. Děvčátka se stanou nejlepšími kamarádkami, přestože jejich vztah je prostoupen rivalitou a snahou tu druhou pokořit.
Jen pro pořádek, trochu informací na začátek – za pseudonymem Elena Ferrante se skrývá autor/autorka/autoři o kterých toho moc nevíme.
Snad jen kromě toho, že pochází z Neapole. Můžeme se domnívat, že se jedná o ženu, ale pravda je taková, že to nikdy nebylo potvrzeno.
Tetralogie Geniální přítelkyně se pak kromě prvního dílu se stejným názvem skládá dále z knih:
- Příběh nového jména;
- Příběh těch, co odcházejí, a těch, co zůstanou a posledním je
- Příběh ztracené holčičky.
Hned na začátku knihy mě zaujal přehled rodin a postav, které v románu vystupují. Má sloužit jako pomůcka pro čtenáře, aby se v jejich změti neztratil. Už tohle mě zaujalo, protože jsem si domyslela, že v knize se budou prolínat jejich rodinné osudy. Po pár prvních stránkách mi pak bylo jasné, že knihu jen tak neodložím, dokud ji nebudu mít přečtenou.
V hlavní roli Elena a Lila
Příběh je vyprávěn jednou z přítelkyň, Elenou. Ta se ve svých vzpomínkách vrací k počátku kamarádství, které vzniklo mezi ní a Lily kdysi v 50. letech v chudé čtvrti Neapole. Sledujeme je tak od prvních školních let, přes pubertu až do jejich šestnácti let. Přestože se o jejich vztahu mluví jako o přátelství, mě připomínal spíše vztah založený na neustálém poměřování se, rivalitě, snaze vytáhnout se nad tu druhou a předčit ji.
Jako by ty dvě hledaly druhou osobu, která pro ně bude neustále výzvou a budou se s ní moci srovnávat. Elena vnímá Lily jako zajímavou a nesmírně chytrou osobu, se schopností vnést do každé situace světlo a proměnit ji v tu nejdůležitější pod sluncem. A sama sebe ve srovnání s ní spíše podceňuje. I malá Lily ale vidí ve své kamarádce výzvu a váží si toho, že s ní může vést smysluplné rozhovory.
Autorka perfektně vystihla a popsala tento typ “love-hate” vztahu. V některých chvílích je jasné, že Lily Eleně schválně ubližuje, aby si to vzápětí uvědomila a snažila se to napravit. Méně sebevědomá Elena pak hledá soustavně příležitosti k tomu, jak by se mohla své kamarádce vyrovnat a snaží se ji předčit.
Přišlo mi jí až líto, když v okamžicích kdy chtěla triumfovat, Lily o danou oblast neprojevovala žádný zájem a Elenin úspěch jí byl celkem ukradený, nebo se tak alespoň tvářila.
Neutěšené poměry v Neapoli
Hodně na mě zapůsobilo téma tříd a “plebsu”, jak se o něm vyjadřuje jedna z postav. Přestože obě dívky měly díky svým talentům vynikající vyhlídky, jen Eleně se naskytne možnost, aby studovala a překročila hranice jejich čtvrti. Lily je tato možnost odepřena, protože rodiče nevidí v jejím vzdělávání žádný smysl.
Proto se pak alespoň snaží sama vzdělávat. Současně je Elena upozorněna na to, že pokud chce v životě něco dokázat a dostat se dále, měla by vhodně volit i společnost, ve které se nachází. Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo takhle přemýšlet.
Kromě vztahu Eleny a Lily je kniha propletena i příběhy, které se odehrály v jejich rodinách či sousedství. Čtenář tak nahlédne pod pokličku složitých vztahů, které ve čtvrti panují. Myslím si, že mě na knize uchvátil právě tento popis osudů lidí, syrový a bez příkras a jejich vzájemná provázanost.
Knihu Geniální přítelkyně jsem pak přečetla do druhého dne a vzápětí si rezervovala další díl v knihovně. Doporučila bych ji každému, koho baví číst o složitých lidských vztazích, ne nezbytně milostných a zajímá jej psychologie postav. Ty jsou totiž podle mě v Geniálních přítelkyních vykresleny velmi detailně.
Moje hodnocení: 5/5
Jedná se o affiliate odkaz. Pokud jeho prostřednictvím nakoupíte, obdržím provizi, ale bez dalších nákladů pro vás.
Knihu vydal PROSTOR, nakladatelství , s. r. o. v roce 2018 a přeložila Alice Flemrová.