Kábulská škola krásy – Deborah Rodriguezová

Knihu Kábulská škola krásy s podtitulem Život pod závojem napsala americká autorka Deborah Rodriguezová (Debbie). Ta má na svém kontě několika knih z prostředí Kábulu, kde prožila pár let.

Kábulská škola krásy

Asi by bylo vhodné hned ze začátku říci, co od knihy nemůžete čekat. Nejedná se příběh, který by měl svůj úvod, zápletku a závěr. Je férové uvést, že anotace ani nic takového neslibuje a víceméně v jednom sloupci shrnuje vše, co od knihy může čtenář očekávat. Takže o co přesně se jedná?

Salon krásy a škola

Debbie přilétá do Afghánistánu na jaře 2002. Uplynul rok od pádu Tálibánu a země se vzpamatovává z jeho pádu. Do země proudí pomoc z nejrůznějších neziskových organizací, ať už peněžní, nebo na sebe bere formu projektů, které mají místním obyvatelům pomoci. Debbie je součástí jednoho z nich. Přestože není lékařkou ani zdravotní sestrou, i ona má místním obyvatelům co nabídnout. Je totiž kadeřnicí a po jejích službách prahnou obyvatelé západního světa, kteří v Afghánistánu pomáhají.

Následně se Debbie rozhodne zapojit do projektu školy krásy. Ta má pomoci vyučit afghánské ženy v oboru kosmetiky a kadeřnictví. S tímto vzděláním pak mohou tyto ženy provozovat vlastní salon a vydělávat si peníze. Stávají se pak jednak méně závislé na svých manželích a současně pomáhají vylepšovat chudý rodinný rozpočet. Debbie se zprvu účastní jako jedna z vyučujících, ale následně přebere zodpovědnost za další rozvoj školy na sebe.

Američanka v Kábulu

Celkem logicky, Debbie při svém pobytu naráží na nejrůznější kulturní rozdíly. Navíc jako žena je pociťuje ještě palčivěji, než například muž. Postavení žen v Afghánistánu je na hony vzdálené tomu, na co byla zvyklá z Michiganu. Občas z těchto rozdílů vyplynou vtipné příhody, ale častěji způsobují přinejmenším pohoršení. K tomu přispívá i její divočejší povaha. Podle svého vyprávění si nedělala moc hlavu se svou bezpečností a nebála se ani šokovat své okolí chováním, které bylo neakceptovatelné.

Debbie v knize vypráví jednak svůj příběh o tom, jaký byl její život před odjezdem do Kábulu a pokračuje popisem peripetií, které ji tam nakonec zavedly. V Kábulu strávila s přestávkami šest let a našla si zde i manžela, který ji pomáhal s provozováním školy krásy. Nejedná se ale o žádnou velkou love story. Jejich sňatek na mě působil spíše jako praktické spojení, do kterého se Debbie dostane, ani neví pořádně jak.

Kniha obsahuje množství příběhů žen, studentek, se kterými se Debbie poznala a které s ní sdílely své životní osudy. Tyto části knihy jsou zajímavé, nicméně celkově mi přišlo vyprávění poněkud nudné. Nemůžu říct, že bych nedočkavě otáčela stránky. To je dáno tím, že kniha nemá opravdu nosný příběh. Jedná se o vyprávění řady historek za sebou.

A protože Debbie není novinářkou ani historičkou, nenajdete v knize moc reálií, které by vám přiblížily atmosféru a rozšířily nějak více vaše znalosti. Navíc, k žádné z postav si nevytvoříte vztah, abyste s ní prožívali její úděl a trápení. Pro mě Debbie navíc byla trochu afektovanou postavou, které jsem nevěřila některé historky.

Ukázku z knihy naleznete zde, na stránkách nakladatelství.

Moje hodnocení: 3/5

Knihu vydalo nakladatelství Argo v roce 2021 a přeložila ji Lucie Johnová.