Nesmírný – Jussi Adler Olsen

Série detektivních příběhů Oddělení Q čítá v dnešní době již devět dílů. Jejími hlavními hrdiny jsou komisař kodaňské policie Carl Mørck, kterému pomáhá s vyšetřováním arabský přistěhovalec Assad a svérázná Rose. Šestý díl série nese název Nesmírný.

Nesmírný

Z knihy Nesmírný jsem nadšená. Prozradím to hned tady v úvodu, jaképak copak. Jedná se o šestý případ oddělení Q a Jussi Adler Olsen se v něm vytáhl.

Po ne tam dobrém Marcovi, o kterém jsem psala již tady, nám nabízí detektivní případ, který čtenáře musí zaujmout hned od začátku a udrží vás v napětí až do konce.

Nesmírný se odehrává tři roky od případu s chlapcem Marcem a parta vyšetřovatelů se za tu dobu jen málo změnila.

I tady potkáme známou trojici Carla Mørcka, Asada a Rose a k nim se přidává i Gordon, známý už z pátého dílů. Tentokrát už ale není jen osinou v zadku, ale zapojuje se do vyšetřování alespoň dílčími úkoly. Pokud jde o způsob, jakým spolu vyšetřovatelé mluví, tak mě napadají dvě věci, které se změnily:

• Asad je nějak vtipnější s těmi svými hláškami o velbloudech a G
  • Gordon mi trochu lezl na nervy tím, jak do svých výroků pořád míchal němčinu.

Samotný příběh knihy Nesmírný má zvláštní začátek. Carl je tak nějak lenivější, než býval a připadalo mi, že je spíše nešťastný z toho, když jim na stole přistane nový případ. Ne tak ale Rose a Asad, kteří jsou naopak nadšenější než jejich nadřízený a rádi se vrhají do nového vyšetřování.

Tak se stane, že Carl nerudně odbude volajícího policistu, který je žádá o pomoc s případem. Následně musí čelit rozčilené Rose, které přijde od tohoto policisty krátká zpráva a následně se dozví, že si i sáhl na život. Přiměje tedy Carla, aby se o tuto záležitost zajímali a vydali se o tomto případu a policistovi zjistit více.

Starý případ je znovu vyšetřován

Carl se sice ze začátku pořád snaží utěšovat sám sebe, že jde o starou nevyřešenou záležitost, po které už není třeba pátrat, ale Rose je neodbytná. Když se pak přece jen objeví ve vyšetřování smrti mladé dívky Alberte několik detailů a reakcí lidí, které vzbudí jejich pozornost, do objasňování této vraždy se nakonec pustí. Po tom co ji tak překvalifikovali z neúmyslného zabití přejetí autem. Protože se ale jedná o záležitost starou 17 let, stopy už zdaleka nejsou tak horké. Detektivové se tak na začátku nemají moc čeho chytit.

Současně se v knize rozvíjí i jiná dějová linka, která s tou hlavní souvisí (a v průběhu románu stále více a více) a mě bavila i sama o sobě. Pojednává o tom, co dožene člověka k tomu, že se touží stát součásti sekty a také o žárlivosti mezi ženami. Hlavní hrdinkou tohoto příběhu je mladá žena Pirjo, o které se postupně dozvídáme detaily z jejího života.

Zjišťujeme, že za účelem dosažení svého přání se nerozpakuje sáhnout po jakémkoliv prostředku a není radno snažit se jí zkřížit plány. O tom se nakonec na vlastní kůži přesvědčí i Carl s Asadem, kdy jen o vlásek uniknou smrti. Vzhledem k tomu, že se vůdce této sekty zabýval různými okultními směry, ze kterých si následně vybral jednotlivé části, které se mu hodily, jsou i tyto v knize zběžně popsány a mě to přišlo zajímavé.

Špatný odhad pachatele

Musím říct, že mě překvapilo, jak neúspěšná jsem byla v odhadování pachatele. Asi třikrát jsem si v průběhu čtení říkala, že: „to je ten/ta“. No a třikrát jsem byla mimo a pachatelem vyšetřované vraždy byl nakonec někdo úplně jiný. Jak jsem napsala hned v úvodu, kniha Nesmírný se mi hodně líbila. Přečetla jsem ji s nadšením a velmi rychle. Události v ní odsýpaly a tam kde se na začátku teprve rozjíždělo vyšetřování a nebylo zatím tak „akční“, tam už úřadovala druhá linka týkající se sekty

Zajímavé bude pokračování této série, protože v tomto šestém případu vyšlo najevo, že je Carl svým bratrancem obviněn jako spolupachatel vraždy jeho strýce. K té se tento bratranec sám přihlásil a zároveň děkuje za pomoc s ní právě Carlovi. Samozřejmě to ovlivní zásadně vztahy v Carlově rodině. Navíc to může mít dopad na jeho kariéru u policie, nemluvě o poškozené pověsti.

V závěru knihy Nesmírný se pak znovu objeví na scéně Yrsa (asi smyšlené) dvojče Rose, aby jim sdělila, že Rose je hospitalizovaná v nemocnici po pokusu o sebevraždu. Ta je následkem hypnózy, kterou museli podstoupit všichni tři kolegové kvůli příslibu informací k případu. Na každého z nich mělo toto sezení ne příliš pozitivní účinky, ale na Rose tedy asi dopadly ještě více než na její mužské protějšky. Tak uvidíme, další knihou série je román Selfies, který u nás vyšel v roce 2017.

Ukázku z knihy si můžete přečíst tady.

Moje hodnocení: 4/5

Knihu vydalo nakladatelství Host – vydavatelství v roce 2016 a přeložila ji Kristina Václavů.