Jak na sítě – Michelle Losekoot & Eliška Vyhnánková

Kniha Jak na sítě dvojice zkušených lektorek a markeťaček Michellle Losekoot a Elišky Vyhnánkové se zaměřuje na podstatu marketingu na sítích. V knize nenajdete návody na práci s aplikacemi. Naopak se vás bude snažit navést k tomu, abyste si pořádně rozmysleli svou strategii a na té pak pracovali.

Jak na sítě

Blog a Instagram jsou pro mě především zdrojem zábavy, kdy se sama učím fotit a procvičuji se v psaní. Mám ale i snahu porozumět tomu, jak sociální sítě fungují.

Vzhledem k tomu, že nejsem úplně cílovou skupinou této knihy, bude tím i má recenze samozřejmě ovlivněná. Jiný pohled na ni bude mít odborník, který se danou problematikou živí a pro kterého myslím byla kniha primárně napsána.

Co v knize najdete

Začnu tím povrchním – vzhledem a úpravou knihy. Kniha má 300 stran a je v pevné vazbě s výraznou obálkou, kterou normálně v knihkupectví asi nepřehlédnete. Grafická úprava knihy, zvolené písmo, papír a předsádka s logy sítí jsou za mě na jedničku. I kdyby se vám obsah nelíbil, tak vás kniha musí potěšit vizuálně. Viditelně si s ní daly autorky a Karolína Urbánková práci a snažily se ji vyladit do posledního detailu.

Na začátku knihy autorky představují čtyři hlavní principy. Ty se následně snaží popsat a vysvětlit tak, aby je čtenář pochopil a dostal pod kůži. Následně pak podle nich může na sítích sám pracovat. Těmito čtyřmi “přikázáními” jsou:

• Zaujmi
  • Naslouchej
  • Vyprávěj
  • Vyhodnocuj

Tyto čtyři body pak jsou rozvedeny v jednotlivých kapitolách. Ty obsahují celkem dost praktických příkladů vysvětlujících, jak byly aplikovány ve skutečném světě (pokud tedy sítě považujeme za skutečný svět 🙂 ). Příjemně mě překvapilo, že kniha nabízí i určitá “rozšíření”, která jsou dostupná následně na webu knihy. Přijde mi to, jako výborný nápad jak čtenáři dodat informace, které by svou formou nebyly vhodné ani jako příloha knihy.

Co mi kniha přinesla

Knihu jsem přečetla víceméně jedním dechem během dvou dnů. Mě osobně se totiž četla velmi dobře. Líbí se mi jazyk, kterým je napsaná a kterému jsem bez problému rozuměla a pochopila jsem, co tímto textem chtěly autorky říci.

Rozumím úmyslu autorek napsat knihu, která čtenáři nenaservíruje přehled doslovných pokynů, které by měl následovat. Spíše se snaží jej naučit rozumět sítím, aby se na nich pak dokázal sám pohybovat. Nicméně já bych více těchto konkrétních rad uvítala. I kdyby byly jen doplňkem na webovkách knihy.

Sebe bych na sítích ohodnotila jako začátečníka a potřebovala bych více “přímého řízení” a návodů, než které potřebuje zkušený člověk, kterého stačí jen lehce navést k cíli a nechat jej pak dále dělat svou práci. Otázkou je, jestli právě ten odborník potřebuje takovouto knihu, protože ty základní principy už asi ovládá. Myslím, že se autorkám podařilo “vyhmátnout” to nejdůležitější a souhlasím s tím, co uvádějí, ale je mi jasné, že si knihu budu muset přečíst alespoň ještě jednou a pak přemýšlet nad tím, jak dané principy aplikovat, třeba na svůj IG účet.

Komu je kniha určena

Jak jsem již psala v úvodu, jsem aktivní hlavně zde na blogu a pak na Instagramu. Nicméně kniha uvádí nejvíce příkladů z prostředí Facebooku, který má svá specifika (jako ostatně každá síť). Mě tak chyběl třeba právě větší prostor věnovaný IG. Chápu, že autorky vycházejí asi ze svých zkušeností z kurzů, které vedou a že FB je asi tím nejpoužívanějším nástrojem, nicméně pokud to není vaše “hlavní” platforma, tak počítejte s tím, že ostatní sítě jsou sice v knize popsány, ale není jim věnován takový prostor.

Stejně tak si myslím, že prostor věnovaný vytváření strategií nebo měření a vyhodnocování bude užitečný především čtenářům, kteří už jsou pokročilejší, nebo využívají sítě v práci. Považuji tuto část za důležitou, ale myslím, že je potřeba k ní nejdříve dospět.

Suma sumárum, kniha se mi velmi líbí, ale doporučila bych ji spíše těm zájemců, kteří to se sítěmi myslí opravdu vážně a chtějí se jim věnovat profesionálně, nebo už to dělají. Pro ty si myslím, že je i primárně určena. Pro nás ostatní, kteří zatím bereme “socky” především jako koníček, je to určitě poučné čtení a já mám v plánu se ke knize ještě vrátit a zkusit si nad jednotlivými radami opravdu hlouběji popřemýšlet a uvést je v život.

Moje hodnocení: 5/5

Vydalo nakladatelství Jan Melvil Publishing v roce 2019.