V tomto roce se mi do rukou dostaly čtyři anglicky psané knihy. Každá z nich je jiná, přesto je spojuje téma sebevzdělávání a rozvoje. Nejedná se o žádnou zjednodušenou formu angličtiny, proto bych je doporučila těm z vás, kteří jazyk ovládají. Na druhou stranu, nejedná se o Shakespeara, takže se není čeho obávat.
The Art of Thinking Clearly – Rolf Dobelli
Kniha Rolfa Dobelliho vyšla i v češtině a to pod názvem Pasti v myšlení a jak do nich nespadnout už v roce 2012. Autor je švýcarským spisovatelem a kniha se tak v originálu nazývá “Kunst des klaren Denkens” a poprvé vyšla v roce 2006.
Rolf Dobelli v ní přináší 99 krátkých kapitol, každou v rozsahu 2 -3 strany a v nich se věnuje “chybám”, kterých se dopouštíme při utváření svých názorů a myšlenek. Zde uvádím jen některé z nich:
- Why you should forget the past: sunk cost fallacy
- The calamity of conformity: groupthink
- It’s not what you say, but how you say it
- Why small things loom large: the law of small numbers
- The myth of like-mindedness: false-consensus effect
V každé kapitole uvádí autor příklad toho, jak se tyto “chyby” projevují a popisuje jak většina z nás spadne do “pasti”. Líbilo se mi i to, že se odkazuje na známé odborníky, jako například na výzkumy psychologa Daniela Kahnemana. Nedá se ale říct, že by každá informace byla vědecky podložená, autor přináší i vlastní domněnky. Protože málokterá “chyba” v myšlení se projevuje samostatně, na konci každé kapitolky je odkaz na další, které s ní souvisí.
Knihu ráda doporučím k přečtení. Myslím, že každý v ní objeví několik chyb, kterých se také nevědomky dopouští. Pokud vás toto téma zajímá, přečtěte si recenzi na tuto knihu.
Moje hodnocení: 4/5
Knihu vydalo nakladatelství Hodder & Stoughton v roce 2014.
How Women Rise – Sally Helgesen, Marshall Goldsmith
Kniha nese podtitul “Break the 12 habits holding you back” a klade si za cíl pomoci ženám překonat chování, kterým si samy vytvářejí překážky ve své kariéře. Oba autoři se zabývají leadershipem a v této knize se zaměřují specificky na potřeby žen, které se chtějí ve své práci posouvat dále. Při vykonávání své praxe si totiž uvědomili, že rady, které fungují pro muže, nemusí být vždy vhodné i pro ženy. Respektive, je potřeba je podat a vysvětlit jinak, aby byly akceptovatelné.
Kniha je rozdělena do tří částí a ta druhá pak obsahuje zmíněných 12 zvyků, které drží ženy zpátky:
- Habit 1: Reluctance to claim your achievement
- Habit 2: Expecting others to spontaneously notice and reward your contributions
- Habit 3: Overvaluing expertise
- Habit 4: Building rather than leveraging relationships
- Habit 5: Failing to enlist allies from day one
- Habit 6: Putting your job before your career
- Habit 7: The perfection trap
- Habit 8: The disease to please
- Habit 9: Minimizing
- Habit 10: Too much
- Habit 11: Ruminating
- Habit 12: Letting your radar distract you
Sama jsem se asi v polovině zmíněných zlozvyků našla a uvědomění si jich je pro mě “eye-opening”. Změnila jsem své chování? Patrně ještě ne ve všem. Myslím, že touto knihou si budu listovat čas od času a připomínat si, čemu se vyhnout. Největší přínos vidím pro sebe v tom, že jsem si uvědomila, že v některých bodech mám tendenci vidět černobíle – buď je to tak (dobře), nebo opačně (špatně). A zapomínám na to, že je možné se pohybovat na škále, která pro mě bude přijatelná a současně mi nebude škodit. Stejně tak se autoři snaží rozbít myšlenkové pochody, které jsou pro ženy typické a přivést je k uvědomění, že na určitém chování nemusí být vůbec nic špatně.
Moje hodnocení: 5/5
Knihu vydalo nakladatelství Random House Business v roce 2018.
Ogilvy on Advertising – David Ogilvy
Kniha “Ogilvy o reklamě” je povinnou četbou každého studenta marketingu. Nebo toho, kdo se v oblasti marketingu pohybuje pracovně. Což nesplňuji ani v jednom bodě. Knihu jsem si chtěla přečíst proto, že David Ogilvy byl legendou světa reklamy a je známý jako “otec reklamy”. A vzhledem k tomu, že reklama nás všechny ovlivňuje na každém kroku, zajímalo mě, jak na ni pohlížel tento odborník.
Kniha vyšla poprvé v roce 1983 a já si netroufám hodnotit nakolik se doba změnila a zda jsou rady, které Ogilvy uvádí stále platné. Protože píše velmi specificky o určitých reklamních kampaních, popisuje jak funguje reklamní agentura, jak propagovat svou zemi v cizině, nebo jak by měla fungovat televizní reklama apod. Na druhou stranu, přestože se média v éře internetu změnila, principy podložené průzkumy budou pravděpodobně platné stále.
Kniha se velmi dobře čte a je doplněna velkým množstvím obrazových materiálů, které představují reklamní kampaně o kterých autor píše. Pokud vás téma marketingu alespoň trochu zajímá, tak vám knihu doporučím k přečtení. Člověk si tak rozšíří obzory a dovolím si říct, že povědomí o Davidu Ogilvym by mělo patřit k širšímu kulturnímu rozhledu.
Moje hodnocení: 5/5
Knihu vydalo nakladatelství Welbeck v roce 2020.
Weapons of Math Destruction – Cathy O’Neil
Jako poslední zmíním knihu americké autorky Cathy O’Neil. Ta nese podtitul “How big data increases inequality and threatens democracy”. O knize jsem se dozvěděla na jednom z workshopů Czechitas a protože mě zajímá datová analýza, chtěla jsem se dozvědět více o tom, jaká rizika s sebou slepá víra v data a algoritmy může nést. V knize je možná tato problematiky vylíčena až trochu moc negativně, nicméně myslím si, že je dobré ukazovat ty extrémní případy, aby si na nich člověk uvědomil, v čem může dojít k chybám.
Kniha je rozdělena kromě úvodu a závěru do 10 kapitol, které se zabývají vždy určitým příkladem – ať už jsou to nábory zaměstnanců ovlivněné schopností programů vyhledávat v životopisech klíčová slova, nebo naopak pokusy určovat délku trestu vězňů podle jejich předchozích deliktů, nebo rodinných poměrů ze kterých vycházejí. Hlavní myšlenkou knihy je, že spoléhat se primárně na algoritmy a jejich výsledky může vést k tomu, že reálně ohrozíme životy mnoha lidí, kteří nemají šanci se bránit.
“The privileged, we’ll see time and again, are processed more by people, the masses by machines.”
Z knihy si odnáším tato poučení pro práci s daty:
- používání proxy dat a ukazatelů může být nebezpečné, pokud se použijí ve větším měřítku,
- osobní zaujatost se může velmi lehce stát součástí modelu, který by měl být ale objektivní,
- absolutně nezbytné je ověřovat si výsledky pomocí feedbacku a zjišťovat, zda algoritmus funguje správně.
Pokud pracujete s daty, velmi knihu doporučuji k přečtení.
Moje hodnocení: 5/5
Knihu vydalo nakladatelství Penguin Books v roce 2016.
Jaké jsou vaše tipy na cizojazyčnou literaturu? Dejte mi vědět do komentářů!