Smrtící bílá – Robert Galbraith

Smrtící bílá je čtvrtou knihou kriminální série o Cormoranu Strikovi a Robin Ellacotové z pera Roberta Galbraitha, alias J. K. Rowlingové. Přestože jsem velkou fanynkou Harryho Pottera, vůči knihám, které napsala autorka pod pseudonymem, jsem byla skeptická.

Smrtící bílá

Asi jsem se obávala, že pokud se dokázala spisovatelka předvést v kouzelnickém světě, v tom mudlovském se jí to už nepodaří.

Cormoran Strike je válečný veterán, který vlastní v Londýně detektivní agenturu. Dohromady se svou společnicí Robin se jim již podařilo vyřešit nejeden ostře sledovaný případ a tak nejsou ve svém oboru žádnými ořezávátky.

Právě díky své dobré pověsti se dostanou do hledáčku ministra kultury britské vlády, který se na ně obrátí s žádostí o pomoc. Mají mu pomoci zajistit materiál, rozuměj špínu, na jiného člověka, který se snaží ministra vydírat.

Kromě něj ale Cormorana a Robin zaměstnává případ mladého muže Billa. Ten se v psychotickém stavu dostaví do jejich kanceláře a dožaduje se prošetření vraždy, kterou si pamatuje z dětství. Bohužel, z kanceláře uteče ještě před tím, než stihne detektivovi pořádně popsat, k čemu podle něj došlo. Obě vyšetřování se začnou postupně propojovat a souvislosti mezi nimi vycházejí na povrch.

Osobní životy hlavních postav

Detektivní linka knihy je ale bohatě doplněna i vyprávěním o Cormoranově milostném životě a Robinině manželství. Řekla bych, že popisům jejich eskapád a rodinných potíží je věnována velká část knihy. V tom se dosti liší od jiných detektivních příběhů, které jsem četla. Ty také vždy obsahují informace o osobních životech hlavních hrdinů, ale ne v takovém rozsahu, jako právě Smrtící bílá. Těžko soudit, jestli je to dobře, nebo ne.

Pokud čtenář čeká knihu plnou akce, tak nebude spokojený. Smrtící bílá nás nejdříve uvede na několika desítkách stran do děje, následně dojde k vraždě a děj nabere na obrátkách. Ale hned zpočátku jsme například svědky Robininy svatby a toho jak tato událost zamávala s jejich pracovním vztahem se Strikem. Přestože není děj plný napětí, vůbec to neznamená, že by byl nudný. V okamžiku kdy jsem měla čas a do knihy se pořádně začetla, nemohla jsem se od ní odtrhnout. Na rozdíl třeba od knih od J. Nesba to nebylo dané thrillerovým nádechem, ale chytlavým vyprávěním.

Rozvětvený děj a spousta podezřelých

Příběh je košatý, zabíhá do vícero linek a podezřelých je celá řada. Samotní detektivové se v té změti nejdříve neorientují. Osob, které jsou navzájem určitým způsobem propojené, je velké množství. Rozuzlení je celkem komplikované a přiznám se, že jsem při objasňování toho, k čemu došlo, zpomalila čtení a snažila se poctivě vnímat jednotlivá vysvětlení. Protože jinak bych měla pocit, že sice vraha znám, ale není mi jasné proč a jak k vraždě vůbec došlo.

Pro mě osobně bylo zajímavé to, že se díky knize dozvídáme o životě londýnské smetánky obecně. Líbila se mi poznámka o tom, že pokud vystudujete jednu z elitních soukromých škol, budete se už po zbytek života pohybovat ve skupině pár stovek lidí, kteří jsou se stejné sociální vrstvy. A všichni se budete navzájem znát. Velmi pravděpodobně budete chovat koně, nebo jim alespoň rozumět, nebo budete šermovat 🙂

Kniha je rozsáhlá, na 700 stránkách se rozvíjí bohaté vyprávění. Počítejte tedy s tím, že vám zabere více času, není to kniha na jeden ani dva večery. Pokud máte rádi detektivky s promyšlenou zápletkou a nebude vám vadit velká část věnovaná osobním dramatům, budete s knihou Smrtící bílá spokojení.

Moje hodnocení: 5/5

Knihu vydalo Nakladatelství Kniha Zlín v roce 2019. Přeložil ji Ladislav Šenkyřík.