Misery – Stephen King

Stephen King napsal již více než 50 knih. Jeho romány a novely sloužily například jako předlohy pro veleúspěšné filmy Zelená míle nebo Vykoupení z věznice Shawshank. Román Misery je pak děsivým thrillerem, který vás vtáhne do děje a nedá vám spát.

Misery

Kniha má cca 320 stránek a je rozdělena do tří oddílů nazvaných Annie, Misery a Paul. Ted podle dvou hlavních postav a smyšlené hrdinky románů, které spisovatel Paul Sheldon píše a jejichž je Annie Wilkesová „fanynkou číslo jedna“.

Právě tato románová postava dívky Misery se stane Paulovi osudnou. Spisovatel se potácí mezi psaním populárních knih, jejichž hlavní hrdinkou je Misery Chastainová a knihami, které jsou podle jeho mínění tou opravdovou literaturou.

Je tedy nadšený když dopíše svůj poslední román o Misery a jeho dokončení oslaví lahví šampaňského. Pod vlivem Dom Pérignonu se pak rozhodne vydat se autem po silnici, přestože v oblasti zrovna řádila sněhová bouře.

V zajetí šílence

Právě tento nápad se mu ale nevyplatil, což zjistí v okamžiku, kdy se probere z dopravní nehody. Místo toho, aby se probudil v nemocnici, nachází se v pokoji neznámého domu na samotě v lesích. Je pod vlivem silných medikamentů a jeho „zachránkyní“ je Annie Wilkesová, která jak brzy zjistí, je nejen jeho největší fanynkou, ale také velmi nebezpečným šílencem.

Tato kombinace přivede Annie k tomu, že když nalezne cestou domů vybourané Paulovo auto a díky dokladům zjistí, o koho se jedná, nezavolá záchranku ani jej neodveze na pohotovost, jak by to asi udělal každý z nás (přestože byla sněhová vánice), ale vezme jej k sobě domů. Tam mu poskytne základní ošetření, které jako bývalá nemocniční sestra ovládá a hlavně jej drží omámeného léky.

Když se pak Paul probere, zjistí, v jak šílené situaci se nachází. Hlavně je mu jasné, že svým posledním románem o Misery, kde ji nechal zemřít, si Annie moc nenakloní. A má pravdu. Začíná jeho největší noční můra, kdy bude bojovat o svůj holý život a snažit se napsat takové pokračování příběhu o Misery, které by se Annie dostatečně líbilo a jemu poskytlo čas vymyslet plán, jak se zachránit.

Po pomalém začátku, thriller jak se patří

Budu-li upřímná, tak první třetina knihy mě nudila. Opravdu těch prvních cca sto stránek jsem měla potíž se do knihy začíst a užívat si ji. Úvod mi přišel velmi pozvolný. Myslím, že by se všechny podstatné informace vlezly i na daleko méně stran a příběhu by to neublížilo. Pak už se ale román opravdu rozjede a naopak jsem se od něj nemohla odtrhnout, abych jej dočetla a zjistila, jak to s Paulem a Annie nakonec dopadne.

Román je thrillerem a tento žánr se mu myslím daří vrchovatě naplnit. Některé scény jsou hodně vypjaté a děsivé. Přiznám se, že toto byla první kniha, u které jsem musela dvě strany vynechat a nepřečetla jsem je. Důvody jsou asi podobné těm, jako když jsem sledovala Hru o trůny a u některých scén jsem raději zavřela oči, protože to už na mě bylo moc.

I přes ty dvě strany, které jsem tedy nepřečetla (což je ale můj problém) a trochu nepřesvědčivý začátek, musím říct, že se mi kniha líbila a byla velmi děsivá a napínavá. Kapitoly byly jednou delší a podruhé zase úplně krátké, podle toho, co měly zrovna vyjádřit a zrychlovaly či zpomalovaly děj.

Myslím, že se Kingovi podařilo i vystihnout myšlení člověka, který trpí duševní poruchou. Paul popisuje výkyvy nálad Annie a jak je dokázal rozpoznat. Přijde mi hrůzné, že sama Annie si byla vědoma toho, jak se chová. A přes to, tak konala dále a očividně ji na tom nepřišlo nic divného. Pro sebe si ty situace vždy zdůvodnila tak, že za ně může ten druhý člověk.

Zničený Paul a vyprávění o Misery

Na Paulovi zase bylo vidět, jak člověka poznamená, když je s ním zacházeno takovým způsobem, který zažil on. Po zkušenostech, které nasbíral během několika měsíců se dostal z pozice sebevědomého člověka, který by bojoval za každou cenu za svůj život, do role zlomené duše, která váhá, zda se má vůbec pokoušet volat o pomoc. Myslím si, že právě takto to dopadne každým, kdo je podroben týrání a je deprimován. Přiznám se, že jsem čekala jiný konec, ale jsem ráda, že je právě takový jaký je.

Zajímavé pro mě bylo i to, že se čtenář dozví i o příběhu Misery. V knize je pak tedy kromě hlavního příběhu o Paulovi a Annie zahrnuto i několik kapitol týkající se právě této romantické hrdinky, jako ukázka toho, co Paul při svém nuceném “pobytu” vytvořil.

A nejsou vůbec špatné. Tak jak si uvědomuje samotný Paul, je to pravděpodobně jeho nejlepší kniha a mě bavilo přečíst si je. Právě na tom začátku knihy, kdy mi dějová linka nepřišla moc zajímavá, tak v tu chvíli ji převálcovala právě Misery. Nevím, co by na to řekl samotný Stephen King, ale za mě je dobře, že tam ty kapitolky byly 🙂

Moje hodnocení: 4/5

Knihu vydalo Nakladatelství Beta v roce 2019 a přeložil ji Miroslav Jindra.