Hluboká modř moře – Marie Lamballe

Snad jste si nevylámali jazyk na názvu tohoto románu a neodradilo vás to od jeho přečtení. Hluboká modř moře je další knihou od Marie Lamballe (Anne Jacobs), která se odehrává v Bretani. I v této knize se prolínají dvě časové roviny. Současnost a období 2. světové války.

Hluboká modř moře

Pokud jste nečetli mou předchozí recenzi na Hortenziovou zahradu, tak jen krátce zmíním hlavní nedostatek, který mi zkazil zážitek ze čtení románu. Byly to pravopisné chyby, překlepy a špatný překlad.

Jsem ráda, že můžu napsat, že Hluboká modř moře je na tom lépe. Není to perfektní, na pár chyb při čtení narazíte. Možná už jsem s nimi i trochu počítala, takže mě tak nepřekvapily.

Dvě časové roviny, které se prolínají

Jak už jsem zmínila, děj románu se odehrává ve francouzské Bretani. Podobně jako i v Levandulové zahradě (od Lucindy Riley) děj probíhá ve dvou časových rovinách – současnosti a v období 2. světové války. Hlavními hrdinkami jsou pak Kateřina, mladá učitelka v dlouhodobém, ne příliš perspektivním, vztahu a Margot, židovská dívka, jejíž rodina před nacisty utekla z Německa do Paříže.

Kateřina se po úmrtí otce začíná dozvídat více o historii své rodiny. Její zvědavost vyvolá krabice s akvarelovými kresbami, kterou objeví při vyklízení starých věcí na půdě. Krásné obrazy zobrazují divoké pobřeží a zvláštní stavba zámku. Když se dozví, že se nachází v Bretani, nic už ji nemůžu zadržet od cesty tam.

S Margot se seznámíme hned na počátku románu. Z Paříže, kde rodina přebývá v bytě příbuzných, se vydává sama do Londýna. Tam chce zůstat u své tety a přečkat zde nebezpečné období. Bohužel, její plavba malým rybářským člunem nedopadne dobře. Místo v Portsmouthu skončí její cesta poblíž St. Malo. Téměř se utopí, když spadne z paluby do rozbouřeného moře. Zachrání ji ale místní mladík Alan.

Zajímavý děj s ne tak sympatickými hlavními hrdiny

Asi to bude znít zvláštně, ale mě se opravdu líbily oba příběhy, přestože samotní hlavní hrdinové mi nebyli až tak sympatičtí. Ten o Margot je atraktivnější, samozřejmě. Téma druhé světové války a lásky mezi židovskou dívkou a Bretoncem. Pro mě byla její postava až moc ztřeštěná a jednající jen na základě prvních dojmů a bezmyšlenkovitě. Kateřina je pak naopak až moc usedlá, i přes svůj věk. Teprve v Bretani objevuje sama sebe, také potkává zajímavého Bretonce Ewana a rozhodne se podniknout změny ve svém životě.

Oproti Hortenziové zahradě je děj daleko propracovanější a i postavy zajímavější. Kniha je rozsáhlá, má 560 stran a příběh tak má hodně prostoru. Je to příjemný román. Není přeslazený, osudy Margot sledujeme po celý její život a postupně se dozvídáme jak se vyvíjel. Doporučila bych ji každému kdo má chuť ponořit se do milostných zápletek ozvláštněných specifickým kouzlem Bretaně. Oproti Hortenziové zahradě hodnotím Hlubokou modř moře daleko lépe.

Moje hodnocení: 4/5

Knihu vydalo nakladatelství Euromedia Group, a. s. v edici Brána v roce 2020 a přeložila ji Jana Broučková.