Hana – Alena Mornštajnová

Kniha Hana se stala brzy po vydání bestsellerem a autorku zařadila mezi nejznámější české spisovatelky. Ve své třetí knize zúročila zkušenosti získané v předchozích dvou románech a posunula je na daleko vyšší úroveň. Silný příběh propletený s dramatickými událostmi z naší historie vás strhne.

Hana

Román je rozdělen do tří částí, které jsou zhruba stejně dlouhé. V první části se seznamujeme s devítiletou holčičkou Mirou. Sledujeme její příběh, kdy se stane sirotkem a nakonec se jí ujme její teta Hana.

Tu Mira vnímá jako zvláštní bytost, která je po většinu času mimo. Ale holčičce se snaží vytvořit zázemí, takové jakého je jen schopna. První část slouží víceméně jako úvod k příběhu Hany, který je pak dále vyprávěn, ale neznamená to, že by nebyl zajímavý.

Popisuje totiž neštěstí, ke kterému došlo ve Valašském Meziříčí v roce 1954 a vychází ze skutečných událostí.

Tehdy ve městě řádil břišní tyfus a přes pět set lidí se jím nakazilo a přes dvacet jich bohužel i zemřelo. V této první části na mě nejvíce zapůsobil popis toho, jak se k Miře chovaly děti z rodiny, která se jí ujala po smrti jejích rodičů a sourozenců. Myslím, že autorka tady opravdu přesně vystihla to, jak si dokáží někteří lidé počínat. Na příkladu malé Idy ukazuje, k čemu až může vést strach a nenávist a navíc v tom „ženském“ podání, které je skryté a používá více intriky než jednání na přímo.

Milostná zápletka s nešťastným dopadem

Druhá část popisuje příběh židovské dívky Hany, její matky a sestry a následně i prarodičů. Hana je děvče, které své židovství nebere vážně. Přece jen už i její rodiče k němu měli vlažný vztah. A tak ji ani nenapadne, proč by to mělo být problémem. Zamiluje se do chlapce Jaroslava, kterému se líbí. Přestože na začátku jej ke vztahu k ní vedou spíš praktické důvody jako výše věna, později i on její lásku opětuje. Bohužel ale jen do té míry, dokud tento vztah neohrozí jeho budoucí pracovní vyhlídky.

Jakmile si pak uvědomí, že musí volit mezi Hanou a kariérou v armádě, rozhodne se dát přednost raději jinému děvčeti. Opět velmi přesně tu je na jeho chování (a rovněž bývalé kamarádky Ivany) ukázáno, jak zbaběle se někteří lidé chovají. A raději dají přednost lžím a mlhavým příslibům, než aby se jasně vyjádřili, případně jak se chovají, pokud druhému závidí. Hana, která je do Jaroslava zamilovaná tak odmítá ještě před zářím 1939 odjet s matkou a sestrou do Anglie za svým strýcem, což by je, jak si později uvědomí, mohlo zachránit.

Cesta z koncentračního tábora zpět

Dále pak v sledujeme cestu Hany s matkou a prarodiči do koncentračního tábora Terezín a do Osvětimi. Přestože nejsou v knize líčeny její zážitky nijak přehnaně dramaticky, člověk si uvědomuje a dokáže si velmi dobře z popisu událostí představit, čím tam Hana procházela a co prožívala. Z Osvětimi se pak po skončení války vrací do Meziříčí jen ona sama.

Třetí část knihy pak pojednává o období po návratu a začleňování zpět do společnosti, které ale po všech prožitých událostech jednoduše nebylo pro Hanu možné. Je mi nesmírně líto hlavní hrdinky, která si vyčítá úmrtí několika lidí a obviňuje se z událostí, ke kterým došlo. Přestože si Hana přála po návratu domů umřít, nakonec kvůli své neteři zmobilizuje síly a snaží se o ni starat tak dobře, jak jen je toho ve svém stavu schopná.

Líbí se mi způsob, jakým je kniha napsaná. Přijde mi, že autorka se zaměřuje na podstatu, kterou dokáže velmi dobře vystihnout a popsat. A proto jádro věci a hlavní myšlenku nemusí komplikovat zbytečnými popisy. Několikrát se mi stalo, že jsem se při čtení zarazila a musela si vnitřně „prožít“ tu danou situaci a někdy těch emocí bylo hodně.

Cítila jsem při čtení lítost a smutek a v neposlední řadě i pocit určité nespravedlnosti, zmaru a výsměchu osudu, když na konci knihy člověk zjistí, kdo způsobil to, že se z Miry stal sirotek. Musím říct, že na mě kniha hluboce zapůsobila. Přestože většinu knih nikdy nečtu dvakrát, mám pocit, že k Haně se minimálně ještě jednou vrátím, možná trošku s odstupem, kdy už mě při jejím čtení nebudou zaplavovat emoce.

Ukázku z knihy si můžete přečíst na stránkách nakladatelství zde.

Moje hodnocení: 5/5

Knihu vydalo nakladatelství Host v roce 2017.