Kniha Charisma mýtů zbavené u nás vyšla v roce 2014 a přestože literatura o osobním rozvoji má čestné místo v mé knihovně a sleduji tipy na dobré knihy z této oblasti, nikde jsem na ni nenarazila. Při tom je to škoda, protože kniha Olivie Fox Cabaneové přináší spoustu užitečných rad a tipů.
Charisma mýtů zbavené je úlovkem z levných knih na hlavním ostravské nádraží. V současné době se bohužel téměř nedá zakoupit. Pokud o ni máte zájem, doporučuji sledovat Reknihy, Knihobot nebo online antikvariáty. Psanou v angličtině je pak možné ji objednat zde.
Kniha má třináct kapitol, které na sebe logicky navazují. V úvodních kapitolách se čtenář dozví, co je to charisma a jak jej vnímají ostatní. Dále pak to, jaké jsou překážky v tom, aby člověk působil charismaticky a rovněž představuje čtyři hlavní typy charismatu.
Tato část pro mě byla asi nejvíce zajímavá, protože jsem doposud žila v domnění, že tím jediným “správným” typem je charisma Autoritativní. Kterým já osobně většinou nepůsobím, protože mi není úplně vlastní. Daleko přirozenější je pro mě Soustředěné a Laskavé charisma. Až doteď jsem si ale neuvědomovala, že právě tímto způsobem mohu na své okolí působit. Posledním, čtvrtým typem charismatu je pak to Vizionářské.
Jak působit charismaticky?
Druhá polovina knihy se pak věnuje tomu, jak působit charismaticky. Ať už se jedná o první dojem, nebo schopnost naslouchat či umění skvělé prezentace. Velmi se mi líbí, že se Charisma mýtů zbavené nezabývá pouze tou pozitivní stránkou působení na ostatní. Kniha obsahuje i kapitoly věnované poskytování negativní zpětné vazby, nebo popisuje nástrahy spojené s úspěchem a jeho vnímáním ve vašem okolí.
Co se mi velmi líbí je shrnutí hlavních myšlenek, které následují za každou kapitolou ve formě odrážek. To mi přijde užitečné, protože pokud nebudu hledat specifickou informaci zmíněnou v textu, ale jen shrnutí, mohu zde nahlédnout a lehce najít ty podstatné body. Stejně tak na konci knihy jsou znovu sepsány nejdůležitější poznatky z každé kapitoly. Rovněž je zde souhrn všech praktických cvičení. Těch je v knize celkem velké množství a opět kvituji jejich jednoduchý seznam, do kterého může čtenář nahlédnout v případě potřeby.
Co tvoří vaše charisma?
Hned na začátku knihy jsou definovány složky, které charisma tvoří. Nikdy jsem nad tím nepřemýšlela a i kdyby ano, tak myslím, že bych je nedokázala pojmenovat. Autorka to ale zvládla skvěle a tak je zde mohu uvést. Jsou to:
- Soustředěná přítomnost;
- Schopnosti;
- Vřelý přístup.
Kromě již výše zmíněných různých druhů charisma jsou pro mě přínosné tipy na to, jak překonat negativismus. Ten totiž brání tomu, aby člověk působil na ostatní charismaticky. Jednou z pro mě převratných myšlenek je pak tato:
“Vaše myšlenky nejsou přesné. Sama skutečnost, že váš mozek s něčím přijde, nemusí nutně znamenat, že to má nějakou platnost. Pamatujte, že vám uniká mnoho informací, z nichž řada může být velice pozitivních.”
Jako vedoucí týmu si uvědomuji, jaké má moje rozpoložení dopad na ostatní. Ale nikde jsem zatím nenarazila na vyjádření tohoto mého pocitu/dojmu. Autorka to ale popisuje přesně:
“Prostřednictvím emoční nákazy se vašimi emocemi mohou “nakazit” lidé v okolí. Jste-li ve vedoucí pozici, mohou vaše neverbální projevy – i během velice krátkých setkání – silou řetězové reakce ovlivnit celý váš tým, či dokonce vaši firmu.”
Velmi se mi líbila také kapitola o prezentacích. Obsahuje podle mě základní tipy, kterými se řídit, které jsou ale dosti praktické – např. označení si v textu místa, kdy se má člověk nadechnout. Protože všichni víme jaké to je – ve stresu člověk spěchá a zrychluje.
Knihu Charisma mýtů zbavené bych doporučila nejen těm, kteří se aktivně zajímají o to, jak vylepšit svůj obraz před ostatními, ale všem, kteří pracují s lidmi. Myslím, že si díky ní člověk uvědomí nakolik může okolí ovlivnit a jak jej lidé vnímají. Přestože tedy kniha nebyla bestsellerem, stojí určitě za pozornost. Text je možná malinko méně čtivý, než jsem zvyklá u Simona Sinka nebo Adama Granta, ale obsahuje opravdu praktické tipy, které se dají použít.
Moje hodnocení: 5/5
Knihu vydalo nakladatelství BizBooks v roce 2014 a přeložila ji Romana Hegedüsová.