Houbařka – Viktorie Hanišová

Román Houbařka se podobně jako další kniha autorky, Rekonstrukce, věnuje nelehkému tématu. Hlavní hrdinka Sára je poznamenaná událostmi z dětství, se kterými se nevyrovnala. Proto se v dospělosti raději vydává do šumavských lesů sbírat houby a vyhýbá se kontaktu s lidmi.

Houbařka

Houbařka má hodně společného s další knihou této autorky a to Houbařkou. Ať již proto, že se jedná o rodinné drama, nebo skutečnost, jak dobře dokáže autorka zachytit jednotlivé postavy a vysvětlit jejich chování, které se vymyká normě.

Zabývá se tématy, která nejsou populární, např. zabití vlastního dítěte a sebevražda (Rekonstrukce), nebo problematika zneužívání dětí a psychických následků, které si pak nesou. Právě o tomto vypráví Houbařka.

Útěk z Plzně do lesů

Hlavní postavou románu je pětadvacetiletá Sára, zvaná Sisi. Ta pochází z dobře situované plzeňské rodiny. Její otec působí na univerzitě, kde šplhá po akademickém žebříčku, matka je ženou v domácnosti, která se stará o dva starší bratry a Sáru. Její dětství je pohodové až do doby, kdy maminku potká úraz, který ji promění a vztah mezi rodiči se začíná hroutit. Tehdy devítiletá Sára se těší na další prázdniny strávené v domku na Šumavě, kde odjakživa chodívala s tátou na houby. A toto léto změní celý její život.

Posledních sedm let přežívá a živoří v domku, který se postupně proměňuje v chatrč. Díky znalosti hub se každodenní procházka lesem a sběr nejrůznějších druhů stane její denní rutinou. Jejich prodej jí pak umožní žit bez pomoci ostatních. Úmrtí matky pak sice pro Sáru není něčím, co by ji hluboce zasáhlo, ale přesto odstartuje sled událostí, které Sáru ovlivní.

Neviditelné podhoubí

Autorka podle mě krásně vystihla a popsala důvody, které hlavní hrdiny vedly k jejich chování. Ať už se jedná o Sáru samotnou, tak i o její rodiče a vztahy v rodině celkově. Při čtení mě několikrát až mrazilo, když jsem si představila, co Sisi prožívala. A tak jako u hub vidíme jejich plodnici nad zemí a podhoubí je nám ukryto, podobně působila Sára na své okolí.

Nikdo nemluvil o tom, co se stalo, nikdo jako by si nebyl vědom toho, k čemu došlo. A Sára se s tím musela vyrovnat sama, což jako dítě nedokázala. Její chování pak čtenáři dává smysl, protože zná okolnosti. Nicméně na své okolí působila Sára jako podivínka, černá ovce rodiny.

Šílené je pak uvědomění si, jak moc člověka prožitá traumata ovlivňují a jak limitují jeho šance na “normální” život. Sára, přestože se snaží vzepřít nešťastnému osudu, nevyužije příležitosti, která se jí naskytne. Protože přestože po ní na jedné straně touží, její strachy ji drží zpátky v tom prostředí, které jí sice nevyhovuje, ale alespoň jej už zná.

Ke knize mám pouze jedinou výtku a tou je nedořešený konec příběhu. Mám s ním stejný problém jako u knihy Rekonstrukce. Mě prostě vadí, když příběh nemá jasný závěr a já si mohu jen domýšlet, jak se hrdinka chovala dále. Pokud toto pominu, doporučuji knihu k přečtení. Bude vás bavit, já jsem ji přečetla během jednoho večera a rána, tak moc mě příběh Sáry zajímal.

Ukázku z knihy si můžete přečíst zde.

Moje hodnocení: 4/5

Knihu vydalo v roce 2018 nakladatelství HOST.