Jak prodat knihy? Vyzkoušela jsem Reknihy a Knihobot.

Po novém roce jsem se dala do uklízení knihovny. Protože není nekonečná a my jsme si před Vánoci udělali radost a přikoupili pár nových. Jakkoliv mám knihy ráda, stejně tak ráda je třídím a posílám dál. V minulosti jsem využila Aukro, nebo jsem je odnesla do knihovna jako dar dalším čtenářům.

Prodej přes Aukro byl časově celkem náročný a to jsem myslím prodávala jen pět knih. Kromě vyfocení a nahrání knih na server pak přichází na řadu komunikace s kupujícím a samozřejmě balení balíčků a jejich posílání.

Tentokrát jsem knih vyřadila daleko více a tak jsem se rozhodla využít služeb on-line antikvariátů. A proč rovnou nevyzkoušet dva z nich – Knihobot a Reknihy – a neporovnat je? Takže tady jsou mé zkušenosti a rady jak na to 🙂

Registrace a nafocení knih

Prvním krokem je registrace pomocí formuláře. Odkaz na něj najdete na obou stránkách pod odkazem Chci prodat knihy a Pošli knihy dál. Vyplníte základní kontaktní údaje a přiložíte fotografii knih. Nejdříve jsem se obávala, že mě bude čekat zdlouhavé focení, aby byla každá kniha zachycena zvlášť. To ale naštěstí není vůbec potřeba.

Pro Reknihy jsem je nafotila položené na podlaze a důležité bylo to, aby se dostaly do záběru a byly dostatečně viditelné. Pro Knihobot jsem je vyfotila položené na sobě, v komínku. Takže žádné zdlouhavé focení, je to rychlovka. Zaregistrovala jsem se a nafotila knihy 16. ledna.

Komunikace s obchody

Reknihy mi potvrdily přijetí formuláře obratem díky automatickému mailu. Rovněž v něm zmínili, že nejpozději do dvou dnů mi přijde e-mail s dalšími instrukcemi. Hned následující den jsem pak měla v mailu instrukce k tomu, jak knihy posílat. Potvrdili mi, že všechny nafocené knihy jsou přijaty k prodeji a upozornili mě, abych si zkontrolovala, že knihy nejsou popsané nebo jinak poškozené.

To nebyl můj případ, všechny knihy byly ve výborném stavu, takže bohužel nemohu říci, co je ještě přijatelné a jaká míra poškození už je příliš a obchod by ji nepřijal.

Z Knihobotu mi přišla odpověď ve stejný den, kdy jsem vyplnila formulář a její součástí již bylo potvrzení, že knihy přijímají do prodeje. Přidali také informace o tom, jak knihy doručit.

Dodání knih k prodeji

Pro dodání knih jsem využila služeb Zásilkovny. Z Knihobotu jsem po vyplnění formuláře (byl v předchozím e-mailu) získala podací číslo. Společně s ním byly v e-mailu i pokyny k tomu jak zabalit knihy. Kód pro podání je pak platný 14 dní. Za dopravu není účtována žádná částka.

Reknihy mi zaslaly kód pro odeslání přes Zásilkovnu už v potvrzovacím e-mailu. Musím říct, že tady to odeslání bylo komplikovanější. V e-mailu jsem byla upozorněná na to, že se jedná o “vrácení balíku” do e-shopu a že je potřeba jako “číslo objednávky” uvést svůj e-mail. Upozorňují na to, že obsluha může s tímto mít problém.

No a přesně s tím jsem se setkala. Pro paní, která ode mě balík přebírala bylo nepochopitelné, že vracím balík ale nemám žádné číslo objednávky a můj e-mail se jí nezdál jako vhodná informace. Nakonec se ale odeslání podařilo. Poplatek za dopravu činí 50 Kč a odečte se z první provize po prodeji knihy. Co mě mrzí je fakt, že ani o jedné zásilce jsem neměla přehled. Jestli už dorazila, nebo se někde zatoulala. Protože číslo zásilky jsem nikde nezískala.

Update 2023: v prosinci 2022 jsme vytřídili více než 40 knih, které jsme chtěli prodat přes Reknihy. Rozdělili jsme je tedy do 3 krabic, aby žádná z nich neměla více než 10 kg a poslali všechny pod jedním číslem jako “vrácení balíku” přes Zásilkovnu (30. 12. 2022). Všechno proběhlo v pořádku a tentokrát jsem dostala i lísteček s potvrzením o přijetí. Ten obsahoval i číslo zásilky, takže jsem ji mohla na stránkách Zásilkovny sledovat. Do Reknih dorazily pak balíky 4. 1. 2023.

U obou antikvariátů je možné přinést knihy i osobně na pobočky. Jejich přehled najdete:

Další kroky

Knihy jsem odesílala hned třetí den po potvrzení (19. ledna), že knihy jsou přijaty k prodeji. Přiznám se, že jsem čekala asi trochu rychlejší reakci z obchodů. Čekala bych potvrzení přijetí zásilky, které si myslím, že proběhlo během několika dní.

Z Knihobotu mi přišel e-mail o vytvoření účtu pro sledování knih cca týden po odeslání. Nicméně potvrzení o přijetí knih mi přišlo 3. února. Knihy pak byly připraveny k prodeji 6. února, takže cca dva týdny po tom, kdy mohly být doručeny.

Reknihy mi vygenerovaly podrobnosti přihlášení do účtu již 17. ledna. Potvrzení o tom, že knihy jsou již k prodeji nezasílají. Je tedy na vás, abyste si kontrolovali stav účtu a sledovali, kdy se tam knihy objeví. Shodou okolností i na Reknihy byly knihy přidány do prodeje 6. února.

Update 2023: Při letošním prodeji přes Reknihy mi již přišlo e-mailem potvrzení, že knihy jsou na skladě. To naskladnění by měl trvat cca 2 týdny a tak tomu i bylo. 20. ledna už se první knihy objevily na mém profilu. Nebyly ale všechny hned k prodeji, zhruba u poloviny byl stav Zpracováváme, ale postupně jich ubývá.

Prodej knih a vyplacení provize

Na Reknihy jsem zasílala 14 knih a 5 z nich je prodáno (stav k 19. únoru). Provize by měla být vyúčtována do 14 dní od prodeje a činí 50% z ceny prodaných knih. Od 23. 3. 2023 je od této provize odečteno ještě 12 Kč. 14 knih putovalo i na Knihobot a tam registruji zatím dvě prodané knihy. Neřekla bych ale, že by to bylo nějak spojeno s kvalitou obchodu. Upřímně myslím, že do Reknih jsem odesílala o trochu zajímavější knihy. Výše provize na Knihobotu je počítaná jako 60% z ceny knížky snížených o 29 Kč.

Reknihy provize načítají a následně si je můžete buď převést na kredit, který použijete pro nákup, nebo si e-mailem zažádáte o převedení peněz na účet. To může trvat až 7 dní od přijetí vaší žádosti. Knihobot přešel od 24. 11. 2022 na systém peněženky. Peníze z prodeje knih se vám do ní tak nejpozději do 14 dnů od prodeje načtou. Následně se můžete rozhodnout, jestli chcete:

  • použít peníze na nákup nového čtení,
  • vyplatit jednorázově (proběhne běžně do 7 dní),
  • nastavit si vlastní způsob automatického vyplácení na účet. Peníze obdržíte nejpozději do 28 dní od prodeje knih.

Stav k 19. 11. 2022 – po 10 měsících od zaslání knih s vámi můžu sdílet výsledky prodeje na obou stránkách:

  • Knihobot – 13 knih prodáno a 1 kniha vyřazena kvůli svému stavu. Celková hodnota prodeje 2 532 Kč, z toho mi byla připsána provize 1 147 Kč. To odpovídá slíbené provizi 60% snížené o 29 Kč za knihu => z toho vyplývá, že reálná provize činila 43%. Knihy se prodaly do konce června, tj. zhruba během 5 měsíců od jejich odeslání.
  • Reknihy – 13 knih prodáno a 1 je v stále v nabídce. Celková hodnota prodeje by měla činit 3 296 Kč (dopočteno na základě provize + 50 Kč doprava), z toho mi byla připsána provize 1 623 Kč. Reálná provize tedy činila 49%. Knihy se s výjimkou té jedné, která je v nabídce, prodaly do konce června.

Závěrem

Pokud byste se rozhodli využít Reknihy nebo Knihobot k prodeji svých knih, doporučuji v prvé řadě si pročíst informace na stránkách tady a tady. Jsou celkem detailní a dozvíte se odpovědi na otázky, které jsem v článku nezobsáhla.

Pozitivně hodnotím rychlou reakci obou obchodů v okamžiku, kdy jsem knihy chtěla prodávat. Stejně tak jednoduchost nafocení knih. Opravdu jsem ráda za tuto možnost, protože prodávat knihy sama by mě stálo spoustu času, který jsem tomu ale nechtěla věnovat. Samozřejmě, na druhou stranu se tím pádem vzdáváte části zisku.

Co si myslím, že by bylo možné zlepšit je způsob komunikace v okamžiku, kdy knihy odešlete. Trochu to na mě působí, že pak už jste jako původní prodejce na vedlejší koleji. U Knihobotu oceňuji detailní rozpis u každé knihy, kde je jasně vidět, za kolik byla prodána, jaká je vaše provize a zda vám již byla vyplacena. Na Reknihách mi trochu vadí, že primárně se vám provize převádí na kredit k nákupu a o vyplacení na účet si musíte požádat e-mailem.

Jaké jsou vaše zkušenosti? Využíváte tyto možnosti prodeje? Napište mi do komentářů 🙂

33 comments
  1. “Vracíme knihy do oběhu”, Ale KnihoPODVOD zabudol dopísať, že aj kradnuté, čím sa spolupáchateľom stáva aj kupujúci!!! KNIHOPODVOD NEODPORÚČAM!!!

      1. Hezký den, jestli tou paní jsem myšlena já, tak se ráda vyjádřím. Svým způsobem takto dělám Reknihám a Knihobotu reklamu, ale nejsem s nimi nijak spojená. Píšu jen o vlastní zkušenosti.

  2. Dobrý den, děkuji za článek. Mohu se prosím zeptat, co to bylo za knihy, že jste za ně utržila tolik peněz?
    Já jsem dnes nesla do antikvariátu knihy v krásném stavu – jako nové. Něco beletrie, něco ne a bylo mi za 7 knih nabídnuto 130 Kč.
    Předem děkuji za odpověď a přeji příjemný den.
    VN

    1. Hezký den, moc děkuji za dotaz. Všechny ty knihy byly novější a vypíchla bych z nich ty, které se prodaly za nejvyšší cenu. Na Reknihy to byla: Vzdělaná (vydání z roku 2020) za 424 Kč, Flow a práce za 154 Kč, Věci, na které nastal čas za 115 Kč, Kde zpívají raci za 94 Kč. Na Knihobotu to byla: Bible vítězů za 590 Kč, Paměti přírodního léčitele za 408 Kč, Radikální otevřenost za 230 Kč. Z těchto prodejních cen jsem pak měla provizi podle podmínek obou těch společností.

  3. Stalo se mi, že z Knihobotu napsali, že neumí prodat. Když jsem knihy poslal později, tak se prodali. To mi trochu vadí, nevím, jestli jsou knihy opravdu neprodejné, anebo jen nemají kapacitu. Posílal jsem třeba knihy, které mají vyprodané a vím, že je po nich poptávka. Vyhovuje mi, že nemusím balit, jen zanesu do Levných knih. Nejde mi ani tak o výdělek, spíše o rychlost. Nemáte s tím někdo zkušenosti?

    1. Tam jde o to, zda je po knihách poptávka nebo ne. Učebnice se také nevyplatí prodávat v lednu, ale na začátku září. Proto se může stát, že nějaké knihy odmítnou a jindy je nacení za hodně.

  4. Dobrý den,
    děkuji za podrobně popsaný proces prodeje u obou prodejců. “Nakoplo” mě to k pořádné “čistce” v mé k nihovně!😉🙂

  5. Dobrý den!
    Poslal jsem něco málo knih do Knihobotu. Některém knihy jsou prádávány za cca 30 Kč. Jsou to knihy, které jsou všude k mání – antikvariáty, Aukro, Heureka. Trochu mám obavy z jejich vyúčtování. Prodají za 30 Kč, já dostanu 18 Kč -29 Kč. Takže jim dlužím ? Třeba “Mafie v Praze” prodejní cena 11 Kč. Nevidím to dobře. Takhle se “zadlužit” 🙂

      1. Dobrý den! Prodané jsou 4 knihy. Ceny 11 + 28 + 259 +15 Kč.
        Celkem za 313 Kč. 60% z toho je 187,80 Kč.
        Poplatek 4×29 Kč = 116Kč.
        Do peněžky míří 126 Kč. Tudíž za levné knihy nemám nic.
        A z ceny 259 Kč mám oněch 126 Kč.
        A to je cajk. Nemám problém, když oni něco levně prodají
        a já z toho nemám nic. Jelikož mám alespoň pocit, že ty knihy
        někomu ještě poslouží a já je nemusím vyhodit.
        To by mně rvalo srdce.
        Kdybych ovšem byl v mínusu, odvezl bych knihy do Plzně
        do antikvariátu, tam je položil na pult, popřál bych jim hodně
        úspěchů při pro prodeji a šel bych….

      2. Hezký den, mockrát děkuji za info! Přesně, je super když udělají radost i někomu dalšímu. Já je občas zanesu do naší knihovny, tam je polička “Čtenáři čtenářům”.

    1. žádný dluh nevzniká ani se nic neodečítá z jiných akorát za konkretní kus nejsou peníze je to v podmínkách popsáno

    2. Dobrý den,
      ptal jsem se, jak je to, když je cena knihy malá. Odpověděli mi, že za cenu menší než 50,- Kč není žádná provize. Takže “zadlužení” asi nehrozí, jen výdělek nebude žádný.
      Martin

  6. Já jsem tedy dnes po odesílání dvou balíků na Reknihy dostala v zásilkovně “vynadáno”, že takhle teda dva balíky se stejným kódem posílat nemůžu. Nakonec řekla, že mi je prostě spojí dohromady, ale nebyla nadšená. Nepomohlo ani ukázání e-mailu, tak nevím zda je to nová věc, nebo jen problém s konkrétní paní.

    1. Odpovídám z praxe Antikvariátu v Brně na Josefské 1 a zároveň výdejny Zásilkovny: Je to jen o zaškolení obsluhy pobočky a také o její ochotě. Nevím sice, jestli tahle reklamační služba Zásilkovny je k tomu určena (obávám se, že ne), protože by měla být pro standardní reklamace (proto asi paní chtěla číslo pův. obj.). Nicméně, u větších eshopů jako Zelando lidé opravdu od nich při reklamaci dostávají stejná čísla a jen se tam do políčka vyplňuje jméno zákazníka pro identifikaci. Takže by nic paní z obsluhy nemělo bránit přijmout od vás dvě “reklamace” a vytisknout automaticky dva štítky:-) Pak je druhá možnost, že e-shop pošle už přímo individuální hotový štítek, ty jsou na každý balík samozřejmě jiné.
      Dost zákazníků říká, že on-line prodejci (myslím, že mluvili o Knihobotu, ale nejsem si u všech jistý) jim oznámili, že část knih je poškozená a že pokud je chtějí zpět, musí zaplatit poštovné, což se jim nechtělo. Trošku to svádí k tomu, že se s tím kalkukuje…

      1. Nechtějí za vrácení knih zaplatit poštovné, chtějí za každou vrácenou knihu manipulační poplatek 100kc… Nejhorší antikvariát

  7. Zdravím,
    na Knihobotu prodávám knihy běžně, myslím, že jako velký čtenář jsem jich prodala dobře přes 200ks.
    Jako velký klad vidím, že se s tím nemusíte moc párat, doma nafotíte a zvolíte si způsob dopravy, kromě zabalení, neřešíte nic.
    Jako velké minus vidím celkem malou provizi, jenže to je na konto pohodlí. Za novou knihu, která stojí skoro 500,- dostanete s bídou 80kč :-D. Také se mi stalo, že jednu knihu nenacenili a po mém dotazu, co s ní je, mi bylo oznámeno, že je plesnivá o_O. Dost mě to udivilo a napsala jsem jim, že kniha určitě plesnivá není, ať ji tedy někomu dají, pokud ji nechtějí prodávat za peníze – tak se i stalo. S podobnou záležitostí se potkalo více prodávajících, i když prodávali zcela nové knihy. Můžeme polemizovat, zda si knihu nevzal některý z pracujících 🙂 v Knihobotu.
    Kolem a kolem je to dobrý byznys, já volím cestu pohodlí a knihy rozprodávám, při dnešních cenách knih jsem zvolila průkazku do Knihovny a pokud něco chci, kupuji opět na Knihobotu – často nové knihy pod cenou.
    Hezký den!

    1. Hezký den,

      moc děkuji za komentář a sdílení zkušeností!

      Přesně, to pohodlí taky oceňuji. Prodávala jsem teď nějakou elektroniku na Aukru a jsem celkově s jejich službami spokojená, ale je to o několikerém chození na poštu či Zásilkovnu, komunikaci s kupujícími a při větším množství knih si to moc neumím představit.

      A máte pravdu. Připomněla jste mi, že v Knihobotu mi jednu knihu vyřadili z prodeje. Důvod neznám, podle mě byla ve velmi dobrém stavu při odeslání. Napadá mě, jestli třeba nedojde k poškození v průběhu toho zpracování knih k prodeji.

      Průkazku do knihovny mám taky a ráda ji využívám 🙂 Donedávna mě ale mrzelo, že alespoň u nás, nebývají novinky hned k dispozici. Teď jsem ale konečně zjistila, jak se dají půjčovat e-knihy právě přes knihovnu a z toho jsem nadšená.

      Andrea

    2. Dobrý den. On člověk málo kdy plíseň na knihách opravdu pozná. Může se stát, že si ji nevšimnete, ale určitě by si ji někdo jen tak nevzal.

  8. Když byly knihy odeslány 19. 1. a stav byl k 19. 11., tak to nebyl stav po 9 měsících od zaslání knih, ale po 10 měsících.

    Celkem prodáno 13+13 = 26 knih za 2532+3296 = 5828 Kč, což dává průměr 224 Kč/ks.
    Celkem provize 1147+1623 = 2770 Kč, což dává průměr 106 Kč/ks.

    Reknihy dávají provizi 50 % z ceny a Knihobot dává 60 % z ceny mínus 29 Kč. To znamená, že do Reknih je lepší posílat knihy, u nichž předpokládám prodejní cenu pod 290 Kč, a do Knihobotu je naopak lepší posílat knihy, u nichž předpokládám cenu nad 290 Kč. Alespoň čistě finančně. Při ceně 290 Kč je u obou stejná provize 145 Kč.

  9. Děkuju za tento článek, zkušenosti s prodejem zatím nemám, naopak se snažím získat nějaké informace, protože sama mám hromádku vyřazených knih, které by zasloužily poslat dál. Tady jsem se dost věcí dozvěděla a jsem za to ráda.

Napsat komentář

Komentáře před zobrazením schvaluji, abych se vyhnula spamu. Děkuji za pochopení!

Další tipy pro vás