Maják na útesech – Marie Lamballe

Maják na útesech je třetí knihou autorky Anne Jacobsové (používá pseudonym Marie Lamballe) z volné trilogie odehrávající se na západě Francie. Těmi předchozími jsou Hortenziová zahrada a Hluboká modř moře.

Maják na útesech

Ani jedna z knih pro mě nebyla trhákem, který bych doporučovala na potkání, ale Hluboká modř moře se mi líbila a celkem jsem se těšila na další román od této autorky. Ta je známá asi především díky sérii Panský dům a nověji pak Kavárna u Anděla.

Stejně jako dvě předchozí knihy, i Maják na útesech se odehrává ve francouzské Bretani, takže minimálně z tohoto důvodu jsem se na knihu těšila. Nicméně, jen toto bohužel nestačí.

Netradiční a slibný úvod

Hlavní hrdinkou je Susanne, německá studentka univerzity v Paříži. Zde se chystá získat magisterský titul, ale studium trochu zanedbává a to z dobrého důvodu. Tím je Paul, do kterého je zblázněná a noci tráví raději s ním než studiem. Jednoho dne ji Paul překvapí nápadem vyrazit na krátkou dovolenou do Bretaně. Přestože je již listopad a v tu dobu by si Bretaň jako cíl své cesty za odpočinkem pravděpodobně nikdo nevybral.

Do svého cíle ale bohužel nedorazí. Cestou dojde k nehodě při které Susanne ztratí paměť. Ocitne se tak sama na odpočívadle pro kamiony, nevědouc kým je a jak se tam ocitla. Jedinou stopou, kterou má, je obálka se smutečním oznámením, kterou najde v kapse kabátu. Na té stojí jméno Anne-Marie a adresa zapadlé vesničky v Bretani, v oblasti Finistère, na pobřeží Atlantiku.

Má štěstí, na odpočívadle si ji povšimne řidička kamionu, která ji nabídne svezení a domluví jí i další “spoj”, který Anne-Marie dostane blíže ke kýžené vesničce. Susanne/Anne-Marie má kliku a opravdu se jí podaří na pohřeb včas přijít. Tam se ji ujme její babička, která svou vnučku desítky let neviděla a tak neodhalí, že se jedná o jinou osobu.

Plytké pokračování bez zápletky

Začátek román je tedy zajímavý a bavil mě. Jenže pak už to jde jen dolů. Susanne/Anne-Marie se nesnaží řešit svou situaci, např. tím, že by kontaktovala policii nebo navštívila lékaře. Po pár dnech si již vzpomene, kým skutečně je. Čekala bych, že se tedy pokusí dát vědět rodině, bude se zajímat o Paulův osud a uvede na pravou míru nedorozumění se svou “babičkou”.

Nic z toho se ale nestane a tak jen čeká, kdy dojde k odhalení její lži. Takovému chování nerozumím a nemyslím si ani, že by se takto někdo zachoval. Pokud by tedy nebyl vypočítavým podvodníkem.

A aby toho nebylo málo, Susanne/Anne-Marie se seznámí s Alanem. Ten je zpočátku nepřístupný a nepříjemný, nicméně postupem času se jeho city vůči Susanne mění. I když tedy je to takový jalový vztah. Moc mě jejich příběh nebavil, nebyl tam vlastně žádný zajímavý vývoj s výjimkou toho, když se pohádali. Ale i tak se nejedná o žádnou velkou love story, kterou by čtenář s hlavními hrdiny prožíval.

Zajímavý je pak i závěr románu, kdy se provalí pravda a Susanne se musí vyrovnat s jejími důsledky. Ale prostřední část knihy je prostě nijaká. Především se dočítáme o příbězích obyvatel zapadlé vísky, ale to nestačí.

Nemůžu také nezmínit mizerný překlad. Nad některými slovy a frázemi mi zůstával rozum stát, např. gumovky vs. gumáky místo holínky nebo “ještě toho drobet”. Dále mě moc nebavily pasáže, kde autorka popisuje sny a noční můry, které se Susanne zdály. Tyhle odstavce a stránky jsem rovnou přeskakovala. Knihu bych tedy nedoporučila, nicméně ani bych ji šmahem nezatratila jako úplně špatnou.

Ukázku z knihy Maják na útesech najdete na stránkách Knižního klubu zde.

Moje hodnocení: 3/5

Knihu vydalo nakladatelství Euromedia Group, a. s. v roce 2020 a přeložil ji Jiří Pondělíček.