Není nad to nasdílet své chyby a omyly 🙂 Takže jdu na to a popíšu vám, co si myslím, že se mi nepovedlo a co bych měla zlepšit. A budu ráda i za vaši zpětnou vazbu. Napište mi prosím do komentářů svůj názor na tento blog. Co se vám ne/líbí, co bych měla vylepšit a nebo změnit.
Tak tady to je. Devět chyb, kterých si jsem vědoma, že dělám a které jsem zatím nenapravila. Poznáváte se v některé? A jak k nim přistupujete? Napište mi pak do komentářů.
Článek obsahuje affiliate odkaz. Pokud jeho prostřednictvím nakoupíte, obdržím provizi, ale bez dalších nákladů pro vás. Fotky v tomto článku pocházejí od Karolina Grabowska z Pixabay
Nemám jasno v tom, proč blog píšu
Pokud píšete vlastní blog, tak proč? Je to pro vás čistě jen zábava, nebo máte přesně daný cíl, za kterým si jdete? Já v tom nemám ani po těch 5 letech jasno. Prvotní motivací byla jen touha psát a sdílet své názory a postřehy. Bez jakéhokoliv očekávání zpětné odezvy a snahy o zpeněžení návštěvnosti.
Možná ale, že kdybych měla jasně daný záměr, byl by můj blog daleko úspěšnější. Co tím myslím? Například bych věděla, že si chci blogem vydělávat a tak bych zvolila téma, které by mě jednak bavilo, ale současně mělo potenciál toho dosáhnout.
Blogování je pro mě pořád “jen” zábavou.
Nebo bych si přála být odborníkem na určitou oblast a psala bych pak jen o ní. A pokud bych si chtěla psát jen pro radost, nezajímala bych se o návštěvnost.
Blogování je pro mě pořád “jen” zábavou. Dávám to do uvozovek, protože si myslím, že je důležité mít svůj koníček, kterému se věnujete s radostí. Současně to ale znamená, že do něj neinvestuji tolik energie a nikdy jsem si nerozmyslela, čeho bych chtěla dosáhnout.
Nepracuji se sociálními sítěmi
Jako takhle, Instagram i Facebookovou stránku pro blog mám založenou. A zveřejňovala jsem na nich příspěvky, které odkazovaly na blogové články. Ale nedělám to konzistentně, často jsem měnila názor na to, jak by můj feed měl vypadat a celkově na sítích trávím málo času. Což nejde moc dohromady s tím, když na nich chcete být úspěšní.
Když napíšu článek tady na blogu, většina návštěvnosti přijde z vyhledávání na Googlu. Co mě baví je fakt, že i článek starý pár let, může být pořád nalezen a lidé jej čtou. Na sítích ale skončí nejpozději druhý den v propadlišti dějin a pak už jej skoro nikdo neuvidí. Nicméně pokud bych uměla se sítěmi pracovat lépe, věřím, že by mi pomohly návštěvnost blogu ještě vylepšit.
Nevytvářím si e-mailovou databázi
Kdykoliv si budete číst rady týkající se blogování, narazíte na tuhle radu – sbírejte e-maily. Je to z toho důvodu, abyste mohli své čtenáře sami kontaktovat a dát jim vědět, když vyjde třeba nový článek. A protože databáze patří vám, nehrozí, že kdyby nefungovaly sociální sítě, nebudete se moct se čtenáři spojit.
Já zatím e-maily neshromažďuji, ale tuším, že budu litovat každého dne, kdy jsem to nedělala.
Já zatím e-maily neshromažďuji, ale tuším, že až to jednou začnu dělat, budu litovat každého dne, kdy jsem to nedělala. Protože vy přijdete na blog jednou, možná dvakrát na základě vyhledávání a pak už se pravděpodobně na webu nepotkáme. Je to logické. Přišli jste si pro určitou informaci a pokud nejste mými skalními příznivci, nebudete chodit každý týden kontrolovat, zda přibyl nový článek.
Kdybych ale měla váš e-mail, mohla bych vám poslat newsletter třeba s upozorněním na nové články a vy byste tak na blog možná znovu přišli.
Nejsem konzistentní ve tvorbě obsahu
Tohle je další z rad týkající se jakékoliv tvorby obsahu. Ať už psaní blogu, natáčení videí nebo podcastů. Když chcete, aby byli vaši fanoušci spokojení, je fajn dodávat jim obsah na pravidelné bázi. Ne nárazově jednou za uherský rok. Tak to se mi nedaří. Souvisí to s tím, že beru blogování jako zábavu a nechci si na sebe “uplést bič”, který by mi pak tu radost možná vzal.
Tak jak se pak mění životní situace, mění se i to, kolik článků zvládnu napsat. Přestože jsem se snažila vnést do psaní článků pořádek a vytvořila si plán, nedodržuji ho dlouhodobě. Například nyní jsem na rodičovské dovolené s dcerkou a u toho pracuji na poloviční úvazek. Čtení knih a psaní článků tak teď nejsou mou prioritou.
Píšu o tom, co mě baví
Tohle zní asi divně. Vždyť člověk by se měl věnovat tomu, co ho baví. Jenže to, co se líbí mě, se nemusí zamlouvat ostatním a přece jen když píšu, měla bych při tom myslet i na čtenáře. Bude je tenhle příspěvek bavit? Dozvědí se z něj to, kvůli čemu na blog přišli?
Většinu návštěvnosti na blogu mám z vyhledávání na Googlu a tam lidé hledají odpovědi na své otázky. Když tedy napíšu recenzi knihy, která vyšla již před několika lety a nebyla vyloženě trhákem, nikoho dalšího pravděpodobně nezajímá. Tak to je.
Naopak pokud napíšu článek o knize, která je zrovna trendy, bude se těšit velké návštěvnosti. Tak to bylo například v loňském roce s knihou Ztracenné, nebo Glucose Revolution.
Když napíšu recenzi knihy, která vyšla již před lety, nikoho dalšího pravděpodobně nezajímá.
S tím souvisí i to, že bych ráda psala na různá témata. Blog jsem začínala s tím, že budu psát recenze knih. Jenže pak jsem zjistila, že bych chtěla sdílet i tipy z cest a výletů, protože to jsou články, které sama vyhledávám a ráda čtu. Následně jsem se chtěla podělit o zkušenost s prodejem knih a zjistila jsem, že právě takové články vás nejvíce zajímají.
V roce 2020 jsem pak vydala článek o pečení makronek. Byl úplně mimo téma, ale na blogu jsem díky němu měla celkem hezkou návštěvnost. Jenže pak jsem si říkala, že pečení se tady věnovat nebudu a makronky by zůstaly jen takovým výstřelem do tmy. Takže jsem ten článek stáhla.
Měnila jsem doménu blogu
Tohle se nepovedlo. Blog jsem zakládala v roce 2019 s doménou mycurrentreading.cz. Proč tomu tak bylo se možná rozepíšu jinde. Podstatné ale je, že na konci roku 2021 jsem se rozhodla doménu změnit a začít psát pod knihyavylety.cz. Myslím, že to byl krok správným směrem, jen jsem nedomyslela důsledky.
Technicky proběhlo myslím všechno v pořádku. Obsah se mi podařilo převést, o žádná data jsem nepřišla. Po dobu tří měsíců navíc původní stránky přesměrovávaly návštěvníky na nový web. S čím jsem ale nepočítala byl fakt, že Google bude mé stránky znovu indexovat. Asi jsem si představovala, že když už o mém obsahu jednou ví, změna domény nebude mít vliv.
No měla. Začínala jsem tak po téměř třech letech znovu od začátku a čekala, než Google mé stránky zaindexuje a začne nabízet ve výsledcích vyhledávání. A zpočátku to trvalo opravdu dlouho.
Dělám si vše sama
Přestože bych chtěla, aby blog vypadal perfektně, všechno fungovalo a bylo uživatelsky příjemné, spravuji si jej celý sama. Zatím jsem nevyužila služeb profíků, kteří by mi s ním pomohli. Souvisí to s tím, že blog mám pořád pro zábavu, nevěnuji se mu naplno a platit další výdaje se mi upřímně nechce.
Dopouštím se chyb, které pak následně opravuju a stojí mě to dost času.
Na jednu stranu je to výzva, která mě nutí se učit nové dovednosti, ale někdy je to taky otrava. Třeba když zjistíte, že doplněk, který jste léta používali, končí a nahradit jej máte umístěním části kódu… Přišla jsem na to, ale zabralo mi to určitě minimálně dvě hodiny, než jsem pochopila, co vlastně mám udělat.
A protože se dopouštím chyb, které pak následně opravuju, stojí mě to dost času. Těm bych se pravděpodobně vyhnula, kdybych některé věci alespoň konzultovala. Stejně tak pokud jde o fotky k článkům. Neumím zdaleka tak dobře fotit, ani upravovat fotky tak, jak bych si přála a myslím, že je to vidět.
Šetřila jsem na šabloně
Toto se váže k předchozímu bodu. Na začátku blogování jsem si nebyla jistá, jestli mi to vůbec vydrží a neskončím po pár měsících. Zakoupila jsem si sice doménu a webhosting (obojí mám od WEDOSu), to pro mě byla přijatelná investice, ale nechtěla jsem platit hned i za profi šablonu. Použila jsem tedy jednu z těch, které WordPress volně nabízí.
Jako takhle. Není na tom nic špatného a určitě se dají tyto šablony používat. Jenže tím, že nemám znalost tvorby webu, tak jsem narážela na jejich limity a neuměla si je dále přizpůsobit. A při tom jsem na stránkách chtěla mít i tohle a tady to… Takže jsem právě při změně domény rovnou změnila i šablonu. A přestože to byla jednoduchá záležitost, přece jen mě stálo další hodiny všechno správně nastavit.
Někdy kašlu na SEO
Na toto téma jsem si toho docela dost načetla a zúčastnila jsem se i online školení, které kdysi pořádalo Czechitas. Takže základní povědomí o něm mám. U psaní recenzí knih si na něm ještě dávám docela záležet, ale třeba tady u tohoto typu článku vůbec. Ten vzniká čistě z mé touhy sdílet a nevím, zda vůbec někoho bude zajímat a jestli jej vyhledávače zaindexují.
Na jednu stranu je určitě dobře, že to nehrotím do extrému a mé články nejsou přehnaně optimalizované a dají se normálně číst. Ale na tu druhou se pak taky nemůžu divit tomu, že je třeba nikdo nenajde, protože jim chybí ta správná klíčová slova.
Tohle bylo 9 věcí, které vím, že bych mohla zlepšit, aby byl blog úspěšnější. Ale zatím to pro mě není priorita. A co vy, blogujete? Jaké jsou vaše zkušenosti? Podělte se 🙂